Na jihlavském secesním mostě U Jánů, který byl v roce 2012 kompletně rekonstruován, byla nově instalována žulová informační deska s informacemi. Po mostě vedla jediná jihlavská tramvajová trať. Unikátní most je od roku 2008 chráněn jako kulturní památka ČR.
Jedná se o jeden z nejstarších dochovaných železobetonových mostů na území naší republiky, s průkopnickým technickým i estetickým řešením. Autorem projektu mostu je profesor německé techniky v Praze Josef Melan. Tento Rakušan je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků železobetonových mostů z konce 19. století.
Stavba dlouhá skoro 43 metrů a deset metrů široká přemosťuje řeku Jihlavu. Most na silnici od Polné byl postaven jako součást městské elektrické dráhy. Stavba z roku 1908 nahradila původní dřevěný most, aby po pevnější konstrukci mohla přejíždět tramvaj. Koleje spojovaly vlakové nádraží s dnešním Masarykovým náměstím.
Tramvaje ale ve městě jezdily jen do roku 1948, kdy je nahradily trolejbusy. Automobilová doprava most využívala až do roku 1981, pak byla převedena na nový větší most v Havlíčkově ulici.
Rekonstrukce za 7,5 milionů
Poté začal starý most chátrat. V roce 2008 musel být na doporučení statika dokonce zcela uzavřen (a to i pro pěší). Pro nevyhovující technický stav dokonce hrozilo jeho odstranění. Z mostu se ale tou dobou stala vyhlášením Ministerstva kultury ČR kulturní památka. Most proto prošel první, zajišťovací, rekonstrukcí. Až v roce 2012 se most dočkal kompletní rekonstrukce, jež vyšla na za 7,5 milionů korun. Při opravě na něj byly vráceny koleje jako připomínka na tramvajovou dráhu.
Protože jde o jeden z nejstarších dochovaných železobetonových mostů na území republiky s průkopnickým řešením, opravovali ho dělníci pouze vlastníma rukama s použitím dobových technologií. „Jedná se o takzvaný stlačený oblouk, což byla ve své době, tedy na přelomu 19. a 20. století opravdu rarita. Tehdejší radní si asi ani neuvědomovali, jaký technický unikát si zde nechali stavět," uvedl jihlavský historik Zdeněk Jaroš.
V plánu je úprava obou stran mostu
Od roku 2012 památkově chráněný objekt slouží nemotorové dopravě – pěším, cyklistům a in-line bruslařům. „Význam této stavby neklesá. V době vzniku mostu bylo budování městské hromadné dopravy projevem moderního města, dnes je trendem nemotorová doprava, pro kterou je most nyní určen," uvedl při otevírání náměstek jihlavského primátora Jaroslav Vymazal (ODS).
Město uvažuje i o napojení cyklostezky od Helenína, která navazuje na cyklostezku Jihlava – Třebíč – Raabs. V příštím roce by od mostu po pravém břehu měl vyrůst nový úsek, který napojí síť stezek ve městě na „cyklistickou výpadovku“ směrem do Luk nad Jihlavou a Třebíče. Na druhé straně mostu se také plánují úpravy, zde by měl vzniknout prostor pro relaxaci.
V Jihlavě podobných „propagačních“ prvků poslední dobou přibývá. Po vyhlášení středu historického města v ulici Matky Boží byly na Masarykovo náměstí v rámci elektrických rozvodů doplněny podobné žulové desky, které kryjí rozvaděče. Nedávno byla otevřena Srázná ulice, kde jsou v kameni vyznačeny nadmořské výšky. Parkovací špunty s ježky na Minoritském náměstí jsou snad ještě „teplé“ (o nich více zde) a aktuálně posledním prvkem je tedy nová žulová informační deska s informacemi o „tramvajovém“ mostě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.