Pátek, 1. srpna 2025, 06:57
Za deset až patnáct let se z nás stane hlavní dopravní uzel regionu a možná i střed Evropy na trase Berlín - Praha – Vídeň, uvedl jihlavský magistrát na facebookové stránce Město Jihlava s odkazem na budovaný Centrální dopravní terminál.
Nové nádraží a centrální dopravní terminál, který vzniká v centru města, má být srdcem moderní dopravy kombinující vlak, autobus, MHD, auto i jízdní kolo nebo pěší dopravu. „Chystají se tunely, nové železniční zastávky jako Březinova, Dřevěné Mlýny, Zadní Bedřichov i rychlá spojení, která zkrátí cestu do Prahy na padesát minut a do Brna na čtyřicet minut,“ zdůraznil mluvčí města Radovan Daněk.
Jihlava totiž bude na trase vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Z městského nádraží pak budou jezdit i vlaky do Třebíče. „Projektanti právě prověřují několik tunelových variant z Malého Beranova, každou z nich se zastávkou u Dřevěných Mlýnů a jednu také se zastávkou u sídliště Březinova,“ informoval Daněk.
Centrální dopravní terminál bude mít nová nástupiště, s příchodem vysokorychlostní tratě přibydou další dvě ostrovní nástupiště a druhý podchod. Hned vedle bude autobusové nádraží a terminál MHD. Vznikne moderní uzel hromadné dopravy, stávající hlavní nádraží bude sloužit nákladní dopravě a jako zázemí.
Terminál Jihlava VRT nedaleko dálničního sjezdu u Pávova pak bude fungovat jako přestup mezi vysokorychlostní a běžnou železniční dopravou, i tam bude možnost přijet či odjet linkovým autobusem, MHD, osobním autem či na kole. Na Centrální dopravní terminál pojedou vlaky tunelem přes oblast Lesnova a podél dálničního přivaděče.
Pondělí, 14. července 2025, 11:18
Nová ulice, která v budoucnu propojí Havlíčkovu a Jiráskovu ulici, se bude jmenovat Evropská. Jihlavští zastupitelé návrh schválili, přestože veřejnost preferovala název U Sila, jak ukázala anketa Jihlavské Drbny.
Do deseti až patnácti let lze dle primátora Petra Ryšky (ODS + KDU-ČSL) očekávat doslova revoluci v železniční dopravě na Vysočině. „Současná cestovní doba železničního spojení do Prahy se zkrátí z 2 hodin a 18 minut na pouhých 50 minut. Jihlava získá i rychlé spojení do Brna, kdy místo současného zdlouhavého spojení přes Třebíč nově potrvá cesta vlakem místo 1 hodiny a 48 minut pouhých 40 minut,“ předeslal s tím, že vlaky do obou metropolí budou z centra Jihlavy jezdit každou hodinu.
Jihlava jako dopravní uzel má dle vedení města přilákat investice a zvýšit svou atraktivitu pro obyvatele, návštěvníky i podnikatele. Veřejnost ale podobný optimismus vesměs nesdílí. „Možná tak dopravní uzílek. S tak malým počtem nástupišť se jihlavské nádraží mezi významné regionální uzly nedostane,“ reagoval například Lukáš Křenek. „Plány hezké, jen ty roky asi budou tak dvoj až trojnásobné,“ odhadl Jaroslav Matějka pod příspěvkem na stránce Doprava v Jihlavě. Zdeněk Fíla si pak nemyslí, že to bude dřív než za sto padesát až dvě stě let.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám