Jihlavští zastupitelé na svém dnešním zasedání schválili uvolnění dvou milionů korun z fondu rezerv a rozvoje na sdílená kola v Jihlavě. Tato služba zvaná bikesharing byla na zkoušku zavedená vloni od 1. dubna a mezi lidmi se setkala s dobrou odezvou.
Za prvních devět měsíců provozu, tedy od 1. dubna do prosince 2022, si tato služba našla své uživatele a plní svůj účel. Sdílené kolo si v Jihlavě denně vypůjčí zhruba 200 lidí, v letních měsících je to jedště o stovku více. Prvních 15 minut je pro uživatele zdarma, další minuty si uživatelé služby platí ze svého dle ceníku.
Do konce letošního roku by měl být zachovaný počet kol i stanic, tedy 112 kol a 57 stanic. Ještě se však bude vyhodnocovat provoz během zimních měsíců.
Do následné debaty se přihlásil třeba opoziční zastupitel Petr Paul (SPD). Ten řešil zejména to, na kolik město vyjde prvních 15 minut jízdy zdarma. „Vloni se na bikesharing schvalovalo 2,2 milionu korun a bylo to komentováno tak, že to je začátek používání těch sdílených kol. Podle přehledu, který jsme obdrželi, se v Jihlavě za tu dobu prezentovalo asi 7 tisíc držitelů aplikace. Firma (Nextbike) chce navýšit počet kol ze 112 na 1150. Je tady 57 stanic a službu užívá 4500 uživatelů. Podle mých propočtů mi vyšlo, že město na bezplatný provoz platí 38 korun na projetý kilometr. My za náš klub návrh nepodpoříme, my se v hlasování zdržíme, protože si myslíme, že dnes schvalovaná částka ve výši 2 miliony korun je částka na krytí podnikatelských ztrát firmy Nexbike," přidal svůj názor za opozici zastupitel Petr Paul.
Na to reagoval primátor města Petr Ryška (ODS) s tím, že se Jihlava pohybuje spíše v té dražší půlce, co se týče ceny výpůjček. „Vzhledem k tomu, že Jihlava je mězi městy, kde se kola vypůjčují hodně, tak si myslím, že tato služba smysl má. Navíc v létě chceme kola přidat, méně jich je třeba v zimě. Takže by takto měly být upraveny podmínky výběrového řízení," řekl Petr Ryška.
Slovo si vzal také opoziční Dan Škarka (PiFo), který spíše, podle svých slov, na odlehčení položil otázku, zda by nebylo vhodné zavést stanice do příměstských částí, když už tam podle Škarky nezajíždí MHD. „Že by se lidé mohli dostat do práce alespoň na kole?" ptal se Dan Škarka. „O zavedení stanic do MHD se neuvažuje, navíc tam nějaká MHD jezdí," reagoval Ryška.
Službu sdílených kol v závěru debaty pochválila třeba Jana Nagyová (ANO), ačkoliv prohlásila, že ze začátku byla ke službě skeptická.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.