Letos v květnu jsou to dva roky od zavedení modrých zón. Názory veřejnosti se různí. Někdo si nová pravidla pochvaluje a naopak, někdo si na ně těžko zvyká a novou parkovací koncepci kritizuje. V rámci našeho pravidelného seriálu Politická korida jsme se zeptali městských zastupitelů, zda považují nový parkovací systém za ideální, nebo zda s něčím nesouhlasí?
Pondělí, 26. května 2025, 20:04
Parkování v Jihlavě není žádná věda, přesto se modrých zón řada řidičů zbytečně bojí. Jde jen o to, že se zavádí placená stání a v ulicích končí parkování „na divoko“. Na druhou stranu vznikají i plochy, kde lze nechat auto stát zadarmo. Jihlavská...
Redakční dotaz: Letos v květnu jsou to dva roky od zavedení modrých zón. Považujete parkovací systém v Jihlavě za ideální, nebo s něčím nesouhlasíte?
Lukáš Nekula (ANO 2011)
Modré zóny přinesly větší pořádek a zlepšily dostupnost parkování jak pro rezidenty, tak pro návštěvníky při krátkodobém stání. Systém však stále vykazuje slabá místa, na kterých je nutné pracovat. Zejména pro obyvatele, kteří do Jihlavy denně dojíždějí za prací – pro ně je parkování finančně náročné a často komplikované. Výrazně chybí dostatečná kapacita záchytných P+R parkovišť. Stávající parkoviště na Žižkově je už v brzkých ranních hodinách plně obsazené a další možnosti na příjezdech Jihlavy chybí. To vede i ke zvýšení dopravy. Pokud chce město řešit dopravu moderně a udržitelně, musí lépe propojit parkování s MHD, rozšířit síť P+R parkovišť a aktivně motivovat obyvatele k využívání veřejné dopravy.
Petr Piáček (ODS a KDU-ČSL)
Spíš si říkám, co by se stalo, kdybychom parkovací systém nezavedli a nedělali nic. Před zavedením systému parkování se v ulicích a na volných prostranstvích parkovalo, kde se dalo. Auta běžně parkovala na chodníku, v křižovatce, před vjezdy a vytvářely se tím nebezpečné situace, jak pro řidiče samotné, tak pro chodce i cyklisty. Tento chaos způsobený námi řidiči si ještě přepočítejme, protože počet aut ve městě stále roste a stejně jako počet občanů dojíždějících auty. Zavedení nového systému parkování přineslo nová parkovací místa, vytvoření legálních parkovacích míst se snahou o jejich maximální zachování. Pololegální místa byla odstraněna za účelem většího bezpečí chodců i řidičů samotných. Také je teď jasné, kde parkovat můžeme - jen za modrou čarou.
Společně s parkovacím systémem jsme zavedli podporu MHD: pro děti na rok za 365 Kč a pro seniory nad 75 let je MHD zcela zdarma. Pro dojíždějící jsme ve spolupráci s krajem zavedli integrovaný systém veřejné dopravy, což výrazně zjednodušilo dojížďku do Jihlavy. Tyto podpůrné kroky vidím stejně důležité jako parkování samotné. Kromě negativních reakcí na sociálních sítích se ozývají občané, kteří chtějí, aby nový systém parkování byl i v jejich ulici. To je pro mě potvrzením, že zavedení systému parkování je správné rozhodnutí.
Richard Schleis (SPD)
Parkovací systém v Jihlavě odstranil několik problémů, ale samozřejmě vytvořil nové
Začněme od začátku. Co bylo smyslem? Smyslem parkovacích zón bylo umožnit trvale bydlícím obyvatelům zaparkovat svůj automobil. V centru města určitě poskytnul domácím výhodu v parkování a mimo estetické stránky je určitě opodstatněný a většinou i pro všechny plně vyhovující. Se vzrůstající vzdáleností od centra ztrácí svůj původní význam. Podle, nejen, mého názoru, mnoho občanů kritizuje město, že systém v těchto vzdálenějších oblastech slouží pouze k vybírání dalších poplatků. Jak vysvětli, že například Březinky mají volné parkovací kapacity a přesto se plánuje „zmodrání“ Březinek.
Tereza Kafková (Piráti a Fórum Jihlava)
Parkovací systém funguje povětšinou dobře. Rezidenti zaparkují za 1200 Kč ročně snáz a blíže k domovu a díky zpoplatnění je dost míst i pro návštěvníky.
K vylepšení vidím:
Oceňuji, že systém máme a vylepšujeme. Je však škoda, že u jeho vzniku nebyla veřejnost – obyvatelé, podnikatelé,… Předešli bychom změnám, které teď uživatele matou.
Vojtěch Šoula (STAN)
Po dvou letech je zřejmé, že současný systém modrých zón v Jihlavě působí zmatek. Různé typy zón, odlišná pravidla a složitý způsob placení dělají parkování nepřehledné a pro mnoho řidičů frustrující. Nová místa téměř nepřibyla, jen se zpoplatnila ta stávající. Lidé proto často volí okrajové části města, kde zaparkují zdarma, a centrum tím dál ztrácí návštěvníky. Parkování má být jednoduché a srozumitelné, ne odrazující. Obyvatelé sídlišť se obávají, že zóny přijdou i k nim, bez jistoty zlepšení. A to vnímám i jako neřidič. Po volbách chceme systém zpřehlednit a nastavit tak, aby lidem usnadňoval život, ne ho komplikoval.
Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám