Počasí dnes12 °C, zítra15 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Jaké jsou výhody a nevýhody nového tarifu Veřejné dopravy Vysočiny?

Rubrika Politická korida se v tomto kalendářním roce zaměřuje na krajské zastupitele. V únoru vzbudil velký ohlas článek o tarifu Veřejné dopravy Vysočiny, který vede k jednotné jízdence při jízdě vlakem i autobusem. Co cestující nejvíce ocení? Bude mít nový systém nějaké slabiny?

Veřejná doprava Vysočiny: Od 1. března nám bude stačit jedna jízdenka na vlak i autobus

Od 1. března dojde v cestování na Vysočině k zavedení jednotné přestupní jízdenky, a to jak při jízdě vlakem i autobusem. Díky novému systému organizace veřejné dopravy je v kraji cestujícím k dispozici více spojů než v minulosti. Zároveň by na...

Redakční dotazy:

1) Jak zavedení jednotné přestupní jízdenky hodnotíte? Jaké přednosti podle Vás cestující nejvíce ocení? Existují dle v navrhovaném řešení i nějaká slabá místa (např. možné zdražení na kratších trasách, návaznost spojů, atd., které objevili v diskuzi našich čtenářů)?

2) Lze do budoucna uvažovat o dalším vylepšení systému (např. integrace s MHD, intenzivnější propojení se sousedními kraji, atd.)?

Martin Mrkos (STAN + SNK ED) 

1) Na větší hodnocení je ještě brzy, zatím se vše rozbíhá. Objektivně je možno přínosy či obecně dopady posoudit až po několika měsících fungování. Dle mého názoru cestující nejvíce ocení jednotnou jízdenku při cestování různými prostředky veřejné dopravy na území Kraje Vysočina, např. cestování po městě i mimo město, vše na jeden lístek. Potenciální slabá místa objeví až samotné několikaměsíční fungování. Do té doby to budou spíše obavy ze změny zaběhnutého systému.

2) Určitě ano, každý systém může být vylepšován. Prostor vidím především v přeshraniční dopravě s okolními kraji. Ale opět bych počkal až na první vyhodnocení, na skutečná čísla.

Odpovědi přišly Pavla Pacala, stranického kolegy Martina Mrkose 

Kamil Vejvoda (KSČM)

Jednotná jízdenka je pro cestující výhodná tím, že odbourává vícenásobný prodej cestovních dokladů. Jízdenka Vysočina je však na rozdíl od jízdenek sousedů omezena nejen časově a zónově, ale i směrem jízdy, což narozdíl od jízdenek třeba Jihomoravského kraje znemožňuje cestujícím další využití jízdenky. V současné době je toto omezení  prohloubeno nezapojením městské hromadné dopravy.

Zajímavá je i větší četnost zón ve VDV. Na trase Jihlava – Třebíč po železnici je zón devět, na trase Náměšť- Brno, která je podobná (o pár kilometrů delší) je zón sedm včetně městské dopravy v Brně. Cestující tak může pokračovat v cestě MHD v Brně a pokud mu to umožní časová lhůta, může cestovat i jinou trasou v zónách, které má zakoupené. Jízdenky VDV na druhou stranu v těchto trasách vycházejí  o něco levněji.

Těsně před spuštěním VDV ja handicapem absence jakéhokoliv internetového kalkulátoru jízdenek. Přitom to programově je jednoduchý tabulkový procesor. Návaznost spojů se bude pilovat nějaký čas, snad se podaří ji ustanovit tak jak byla plánována. Slabá místa ze začátku provozování nového jízdního řádu jsou – rušení zastávek, nevhodný  posun odjezdů, průjezd vlaků bez zastavení v některých zastávkách. O dalším vylepšení systému do budoucna uvažovat nejenomže nelze, ale o ní se uvažovat musí.

Ctibor Čepička (SPD + SPO) 

1) Zavedení zónově relační tarifu je nutností, bez které by systém integrované dopravy postrádal smysl. Vzhledem k tomu, že nový tarif sjednocuje ceníky všech integrovaných dopravců, kteří měli různé kilometrové tarify a záleželo i na trase autobusů, je jasné, že mnozí cestující budou platit jinou částku jízdného než doposud a výhodou je, že mezi stejnými stanicemi bude cena vždy stejná.

2 Zavedení jednotné přestupní jízdenky neznamená pro cestující žádnou zásadní změnu při koupi jízdenky a mnohým by měla cestování zlevnit. Neočekávám tedy zásadní problémy související s novým tarifem, připomínky jsou spíše ke změněným jízdním řádům a návaznosti spojů. Zde je co vylepšovat tak, aby cestující nepociťovali zhoršení oproti stavu před započetím zavádění VDV a nebyli vyháněni do aut. I na samotném tarifu bude nadále co vylepšovat, je potřeba aby fungovalo předplatné jízdné na delší období či nákup jízdenek po internetu.

Ludmila Řezníčková (ANO) 

1) Jedná se zatím o první etapu zavádění přestupních jízdenek, pouze na papírové bázi s nutností odbavení v hotovosti. Cestující, zvyklí u dopravců na odbavení přes internet nebo pomocí čipové nebo dokonce bankovní karty, toto budou vnímat jako nekomfort, který bude v autobusové dopravě zřejmě znamenat kvůli hotovostnímu odbavení jeho prodloužení a delší čekání na zastávkách.

Velmi slabá je informovanost o zaváděných přestupních jízdenkách, zejména o její výhodě cestovat na jednu jízdenku více spoji. Komplikovaný může být požadavek na cestujícího při zakupování jízdenky sdělit číslo cílové zóny, protože příslušný materiál (matice tarifních jednic) má několik tisíc stran, nebo cestující nemusí mít k dispozici jízdní řád navazující linky (kde v budoucnu bude toto číslo u názvu zastávky uvedeno), na kterou bude přestupovat z výchozí linky. Pomohlo by na internet doplnit tzv. tarifní počítadlo, jako je to k dispozici v jiných krajích, jako například v Ústeckém či Libereckém.

Zdražení jízdného přiznává i sám kraj, zejména v případě dnešní ceny jízdného jednotlivých přímých spojů. V případě Žďárska to navíc je ještě horší v tom, že stávající autobusový dopravce přiznává při platbě čipovou kartou v linkových autobusech několikaprocentní slevu, což u jednotných jízdenek již nebude možné.

U železniční dopravy je problém u cestujících s In Kartami, kdy jízdenky pro jednotlivé spoje jsou významně levnější jak nové jednotné jízdenky. Současně u železniční dopravy je problém i v tom, že pokud cestující cíleně nebude žádat o vydání jednotné jízdenky, tak železniční dopravce mu nemusí integrovanou jízdenku vůbec nabídnout a cestující bude automaticky odbaven podle tarifu dopravce jako doposud. V případě zpoždění a ujetí navazujícího spoje cestující jednotnou jízdenku již nevyužije, protože má omezenou časovou platnost, což nemusí stihnout u dalšího spoje do cíle cesty.


2) V rámci integrovaného dopravního systému Veřejná doprava Vysočiny (VDV), v rámci kterého se teď o března zavedou jednotné jízdenky, lze uvést více námětů, jak VDV vylepšit. Dosud je VDV jen o integraci železniční a autobusové dopravy, o integraci s MHD se uvažuje. Například v případě potenciální integrace žďárské MHD do VDV bychom uvítali nějaké informace, protože dosud k tomu uspokojivým způsobem nedošlo, i když město o toto kraj v minulosti vícekrát žádalo.

Velkým problémem dneška je nedodržování železničních jízdních řádů (navržených bez rezervy pro případná zpoždění) na tratích, vycházejících z Jihlavy, což si vynutilo mimořádnou změnou jízdních řádů v polovině března, i když je termín změn nastaven celostátně v polovině června. To se projevuje i u navazujících vlaků, kdy například včas přijeté rychlíky do Havlíčkova Brodu odjíždí velmi často opožděné kvůli čekání na zpožděný vlak od Jihlavy.

Intenzivní propojení především s Jihomoravským krajem je žádoucí, protože zhruba východní polovina Kraje Vysočina má do Jihomoravského kraje silnou a přirozenou spádovost cest. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje by mohl být inspirací, není třeba vymýšlet něco jiného, když je něco již v praxi ověřeno a funguje to.


Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější. Další oslovení krajští zastupitelé Ota Benc (ODS), Ivana Mojžyšková (ČSSD), Lukáš Vlček (SPV) a Čeněk Jůzl (KDU-ČSL) na dotaz redakce neodpověděli.  

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Kraj Vysočina, České dráhy

Štítky politická korida, doprava, Veřejná doprava Vysočiny, městská hromadná doprava, jízdní řád, Jihomoravský kraj, jízdné, Martin Mrkos, Brno, Kraj Vysočina, Jihlava, Starostové a nezávislí

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Jaké jsou výhody a nevýhody nového tarifu Veřejné dopravy Vysočiny? | Politika | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.