Od 1. března dojde v cestování na Vysočině k zavedení jednotné přestupní jízdenky, a to jak při jízdě vlakem i autobusem. Díky novému systému organizace veřejné dopravy je v kraji cestujícím k dispozici více spojů než v minulosti. Zároveň by na sebe měly lépe navazovat.
Od stejného dne, tedy od 1. března 2020, bude zaveden i takzvaný zónově relační tarif. Ten nahradí dosavadní historicky užívaný kilometrový tarif.
„Cestující už nebude platit za kilometry zajížděk do obcí na trase. Zaplatí nově pouze za nejkratší vzdálenost mezi nástupní a výstupní zónou,“ vysvětluje Jitka Svatošová, mluvčí Kraje Vysočina.
Zavedení zónově relačního tarifu umožní mimo jiné být spravedlivý ke všem cestujícím – ti, kteří teď jezdili s levnějšími dopravci, budou mít jízdné mírně zvýšené v jednotkách korun (třeba na Pelhřimovsku). Oproti tomu ti, kteří jezdili s dražším dopravcem, mohou očekávat příjemné mírné snížení ceny (například cestující na Havlíčkobrodsku). Znamená to, že ceny všech sedmnácti smluvních dopravců byly sjednoceny.
„Mírná úprava jízdného, která vznikla na základě stanovení za nejkratší přepravní vzdálenosti mezi zónami, vychází i z aktuálních tržních cen a zohledňuje inflaci. Plné běžné jízdné zůstává stále dotované Krajem Vysočina, který jen v letošním roce mezi autobusové a vlakové dopravce rozdělí 900 milionů korun,“ doplnila Svatošová. Určitě dobrou zprávou je to, že slevy jízdného pro seniory a studenty stále platí.
Důležitou informací pro všechny cestující je to, že nákup jízdenky se od 1. března nemění. Cestující jízdenku pořídí v autobuse u řidiče, v případě cesty po dráze ji koupí v pokladně ČD nebo u průvodčího ve vlaku. „Upozorňujeme, že o jízdenku s výhodným tarifem Veřejné dopravy Vysočiny ve vlaku je třeba si vždy proaktivně říci, protože České dráhy nabízí jak tarif VDV, tak vlastní tarif. Tarif VDV je pro cestující výhodnější, pokud cestující přestupuje v rámci své plánované cesty na autobusovou dopravu,“ dodává dále Jitka Svatošová.
Nově je možné si koupit přestupní jízdenku v libovolné kombinaci autobus – autobus, autobus – vlak. To v praxi znamená, že by lidé při přestupu svou jízdenku neměli mačkat či ji vyhazovat. Jízdenka totiž stále platí v dalším integrovaném spoji.
Nová jednotná přestupní jízdenka umožní v rámci její časové platnosti v systému VDV využívat přestupy v libovolné kombinaci dopravních prostředků. „Například mezi městy Jihlava a Pelhřimov přestupní jízdenka platí 180 minut. V rámci přestupu odpadá nakupování nové jízdenky. Každá nová jízdenka obsahuje nástupní sazbu, která jízdenky na kratší vzdálenosti zdražuje. Nové cestování s přestupy bude proto levnější než současné sčítání dvou samostatných jízdenek,“ uvádí dále Svatošová.
V rámci řádného termínu změn jízdních řádů dojde k 1. březnu u vybraných autobusových spojů k úpravám návazností a vyladění přestupních intervalů. U vlakových regionálních spojů k témuž dojde 16. března.
Rozšíření takzvaných přesahů tarifu Veřejné dopravy Vysočiny do sousedních krajů - třeba do Tišnova a do Znojma - je naplánováno na letošní léto. Příští rok Kraj Vysočina plánuje zahájit elektronické odbavování cestujících, spuštění e-shopu a nabídne i možnost placení cest platební kartou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.