Aktuálně

Správa železnic dá miliardu korun do trati mezi Kostelcem a Horní Cerekví. Cestující musí počítat s výlukami více...

Křižovatku u Rozkvětu a dopravní terminál v Jihlavě propojí nová silnice. Dělníci ji budují vedle Sila více...

Dozvuky rozruchu na ZŠ Demlova. Většina jihlavských škol má již hotový bezpečnostní audit více...

Velikonoční Bílá sobota: Postní doba končí. Dnes upečte beránka, uvařte nádivku a upleťte pomlázku více...

Začalo období s mlhami a přízemními mrazíky. Na co si dávat pozor za volantem?

Autoři | Foto pixabay.com

Aktuální podzimní počasí, které jsme zažili třeba dnes ráno, kdy většinu kraje pokryla hustá mlha, s sebou přináší zhoršenou sjízdnost silnic. Proto policisté z Vysočiny apelují na všechny účastníky silničního provozu, aby v současné době počítali s nepříznivým počasím a dodržovali pravidla silničního provozu zejména za snížené viditelnosti.

Zejména je vhodné přizpůsobit rychlost a způsob jízdy v místech, kde se vyskytují již zmíněné mlhy. V tomto období mohou silnice hlavně v ranních hodinách namrzat, a proto je také vhodné uzpůsobit styl jízdy.

S příchodem podzimu souvisí výrazné změny venkovních teplot, a také změny počasí. Například v ranních hodinách nebo v podvečer se často tvoří, nejen v blízkosti silnic, mlha, která může řidičům výrazně znepříjemnit cestovaní. Podzimní počasí s sebou přináší také zhoršenou sjízdnost komunikací. Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou, zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou viditelností. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech anebo v lesních úsecích namrzlé. Řidiči by proto měli jezdit opatrně, ohleduplně, rychlost přizpůsobit aktuálnímu počasí a za snížené viditelnosti zvýšit svoji pozornost,“ jmenuje Martin Hron, mluvčí policistů.

Očištěná skla i světla 

Pro jízdu v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z auta, tedy očistit přední i zadní sklo a očistit přední i zadní světla.

Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se bude za snížené viditelnosti pohybovat po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení.

Ustanovení zákona zní: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

Za nesplnění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze chodci uložit na místě v příkazním řízení pokutu až do výše dva tisíce korun.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, a tou mohou být odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec nebo cyklista.

„Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit a pak hrozí nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení a sledovat střední dělicí pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka,“ upozorňuje Hron.

Pozor na auto před námi 

Mezi další zásady patří dodržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici.

Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Platí hlavně „vidět a být viděn" 

Na pozoru by se měli mít i nejzranitelnější účastníci silničního provozu - cyklisté a chodci. Mlha může výrazně znepříjemnit jízdu na kole a chůzi. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější. „Vidět a být viděn“ - to je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob.

„Pravidla pohybu chodců po pozemních komunikacích upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Použitím reflexního prvku nebo oděvního prvku s reflexními doplňky se dosáhne významného zviditelnění chodce, přičemž tím dojde k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. S reflexními prvky je chodec vidět až na vzdálenost 200 metrů, takže řidič má možnost na danou situaci adekvátně zareagovat,“ doplňuje Martin Hron.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky mlha, podzim, řidič, silnice, reflexní, silniční provoz, Pravidla silničního provozu, Kraj Vysočina, Martin Hron

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.