Přestavba mostu na 104. kilometru dálnice D1 nabrala podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zpoždění přes 40 dní. Auta tam měla začít jezdit už v úterý 23. října. Podobně jsou zpožděné opravy celého dálničního úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru, jehož je tento most součástí, řekl novinářům mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stavařům podle něj hrozí milionové pokuty.
S dříve zmiňovanou možností výměny stavařů podle mluvčího ŘSD nyní nepočítá, protože by to znamenalo další zdržení prací. „Kdybychom rázným způsobem s těmito zhotoviteli ukončili veškerou činnost, tak by nám trvalo možná rok, rok a půl, než by se nám podařilo sem po nové soutěži vrátit další stavební firmu. To znamená, hledáme jiné řešení,“ řekl Rýdl s odkazem na právní analýzy. ŘSD podle něj tlačí na dodavatele stálými kontrolami.
Kromě zprovoznění mostu by stavaři měli do zimy kvůli zimní údržbě zajistit plný provoz opravované části dálnice. Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je teď rozkopaný středový pás, kde dělníci dělají novou kanalizaci. Do zimy by podle Rýdla měl být středový pás upravený a osazený funkčními svodidly.
Opravy 13,6 kilometru dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Zakázku za 1,75 miliardy korun provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem. Jeho přestavba by měla být dokončena v první polovině roku 2020.
Most na 104. kilometru převádí přes dálnici silnici II. třídy od Štoků na Větrný Jeníkov. „Ta stavba vůbec nepřipomíná stav, kdy bychom mohli uvádět do provozu. Dokonce není ani mostovka, není dokončená základní konstrukce mostu,“ řekl Rýdl. Mluvil o laxním přístupu k provádění spodní stavby a špatné koordinaci prací na nosné konstrukci mostu. Za nejzazší možný termín jeho zprůjezdnění Rýdl označil polovinu prosince.
Penále, které by za zpoždění jen u tohoto mostu mohly stavební firmy dostat, by se podle něj mohly hrubým odhadem blížit k nákladům na stavbu mostu, které jsou kolem 35 milionů korun.
Opravy D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou provádí ŘSD postupně od roku 2013. Práce teď kromě výše zmiňovaného úseku na Vysočině probíhají už jen mezi exity 21 Mirošovice a 29 Hvězdonice, kde podle Rýdla problémy nejsou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.