Nemůžete najít místo k parkování? Máte to daleko na zastávku? Vaše děti raději vozíte do školy autem, protože pěšky je to nebezpečné? Jeli byste na kole do práce, ale není kudy?
Podobné problémy zažívá řada obyvatel i návštěvníků Jihlavy a město se pustilo do projektu, který si dává za cíl tato slabá místa řešit. Pod názvem Jihlava [ne]jede vzniká Plán udržitelné městské mobility Jihlavy, jinými slovy dopravní plán, který by měl cestování po městě rozvíjet v souvislostech a řešit bolavá místa všech druhů dopravy najednou.
Jihlava se připojuje k moderním trendům dopravního plánování v Evropě, podobné plány vznikají ve všech větších městech. Tyto dokumenty jsou vyžadovány jako nutná součást žádostí o podporu z evropských fondů, Jihlava však má vyšší ambice, jak říká náměstkyně primátora odpovědná za tento projekt, Jana Mayerová. „Řadu věcí nelze řešit odděleně, bez souvislostí. Například při zavedení placeného parkování na ulicích musíme přemýšlet, kde jinde by se dalo zaparkovat, jestli se lidé dostanou do svého cíle komfortně a jak přitom podpořit i jiný způsob cestování, třeba veřejnou dopravu. Nechceme tedy jedním zlepšením vyvolat dva další problémy. Proto o koncepci dopravy povedeme širokou diskuzi, zapojíme názory odborníků i uživatelů a návrhy opravdu promyslíme ze všech stran.“
Dopravní plán vzniká přímo v Jihlavě, do projektového týmu jsou zapojeni pracovníci magistrátu - odboru dopravy, odboru rozvoje města, úřadu územního plánování a kanceláře primátora. Projektový manažer Daniel Šesták, jediný externista v týmu ze společnosti Mott MacDonald, k tomu dodává: „Zapojení místních odborníků do projektového týmu se nám velmi osvědčilo již v Plzni a Praze, kde na plánu mobility rovněž pracujeme. Kolegové vnímají mnohem lépe místní problémy, znají i dřívější neúspěšné pokusy o jejich řešení, dokážou snadněji najít partnery, se kterými je třeba vést diskuzi. Proto velmi oceňuji, že se také Jihlava rozhodla jít sice náročnější, ale mnohem účinnější cestou za svým dopravním plánem.“
Podstatnou částí práce na plánu mobility je diskuze. Od začátku září dostali slovo Jihlavané i odborníci zabývající se dopravou ve městě, aby k současné situaci řekli svůj názor.
Pro obyvatele a návštěvníky je k dispozici aplikace Názorová mapa dopravy, kterou zájemci jednoduše vyplní na počítači či v mobilním telefonu, a to na tomto odkazu. Mohou zde umístit jednu nebo více pochval, stížností, podnětů či nápadů k cestování po městě.
„Podněty sbíráme do konce září. Poté je vyhodnotíme a budeme se jimi zabývat pro návrhovou část plánu,“ říká k tomu Michal Procházka z magistrátu města, člen pracovní skupiny.
Celý projekt běží od začátku léta až do konce příštího roku. V listopadu tohoto roku bude hotová analýza, na kterou naváže hledání vize pro mobilitu na počátku roku 2018. V červnu 2018 by pak zastupitelstvo města mělo dostat koncept návrhu, který bude následně vyhodnocován a upravován k finálnímu schválení v prosinci 2018.
Plán mobility je koncepce dopravy ve městě i jeho okolí na příštích 12 let. Nahlíží na řešení problémů v souvislostech, aby cestování po Jihlavě bylo přátelské, praktické, bezpečné a ohleduplné k prostředí města. Proto zapojuje řadu odborníků i z jiných oborů - životní prostředí, finance, informační technologie, sociologie, a konzultuje všechny kroky i s širokou veřejností jako každodenními uživateli dopravy.
Harmonogram projektu se dělí do čtyř základních etap, včetně vyhodnocením SEA a akčního plánu:
Analýza (5 – 11/2017) - sběr dat, souhrn strategických dokumentů EU, ČR, města, sběr podnětů od partnerských subjektů a veřejnosti, problémová analýza, indikátory výkonnosti (KPI), problémy a příležitosti → podklad pro přípravu scénářů a diskuzi o vizi mobility
Vize (12/2017 – 1/2018) - vytvoření a porovnání různých scénářů možného rozvoje mobility, soulad se strategiemi EU a ČR, diskuze s partnery a veřejností, vytvoření společné vize mobility pro Jihlavu → základní stavební kámen pro návrh opatření
Návrh (2 – 6/2018) – Shromáždění možných opatření, jejich vyhodnocení a prioritizace → sestavení konceptu návrhu pro zpracování SEA a akčního plánu
Akční plán a SEA (7 – 11/2018) – Vyhodnocení SEA, stanovení pravidel pro monitoring, finální dokument návrhu a akční plán → praktický rozpis dalšího postupu (kdo, kdy, za kolik)
Finální návrh (12/2018) – Výsledný dokument ke schválení v Zastupitelstvu města Jihlavy
Během projektu jsou pořádány workshopy a konzultace s odborníky, stejně jako akce zaměřené na širokou veřejnost. V každé etapě tak nabízí projekt Jihlava [ne]jede možnost promluvit do budoucnosti cestování po Jihlavě a jejím okolí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Kdyby se v prostoru, před pár lety rekonstruované vozovky, v sídlišti Na Kopci "nalajnovalo" ŠIKMÉ stání-parkování, umístilo by se k parkingu daleko více os. automobilů ... V těchto současných nesmyslných "chlívcích" parkuje minimum vozů, protože dílem svou neukázněností a netolerancí vůči ostatním automobilistům, "lajny" nejsou vidět, při nepříznivém počasí, padající listí ap., mnohdy skoro úmyslným - "já parkuju, tak co ..., kašlu na ostatní". Než proběhla rekonstrukce, "naučili" jsme se sami, i bez vyznačení prostoru, parkovat šikmo, a co nás tam "vlezlo" ... Těšili, jsme se, že až budou "lajny", že to bude ještě lepší na orientaci ... a ono z té úpravy vyšlo toto "veledílo", pro pár vozů ... Pak někteří parkují i uprostřed prostorů na prostranstvích před panelovými domy ... Radši nedomyslet, jaké by měli překážky a potíže např. hasiči při příjezdu na místo ... Co tak "namalovat" žluté označení těchto středů ...