Krajská Jihlava bude mít celý funkční jihovýchodní silniční obchvat na podzim příštího roku, měřit bude 5,5 kilometru. Letos v říjnu stavbaři otevřou pro auta jeho první část, která propojuje výpadové trasy na Znojmo a Třebíč. Teď začali stavět navazující úsek obchvatu, jenž povede dopravu od silnice na Třebíč směrem na Žďársko. Náklady na celý dotovaný projekt převýší 850 milionů korun, Novinářům to dnes na staveništi řekli zástupci kraje.
„Jihovýchodní obchvat je jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb, která spadá do našeho volebního období. Musím říct, že byly časy, kdy jsem si trošku zoufal," řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO). Připomněl tím problémy s výběrovým řízením.
Kraj nejdřív hledal dodavatele na celý obchvat, kvůli průtahům v tomto řízení pak stavbu rozdělil na dvě části. Oddalování termínu výstavby ohrožovalo čerpání slíbené dotace z evropského programu IROP. Nakonec se podle hejtmana kraji podařilo získat celých 307 milionů korun. Tyto peníze kraj použil na stavbu první části obchvatu s šesti mosty, která měří 2,4 kilometru. V součtu jde o stavbu skoro za 600 milionů korun.
Navazující část silničního obchvatu, jehož stavba právě začíná, bude měřit přes tři kilometry. Kraji se podle hejtmana podařilo s ministerstvem dopravy vyjednat to, že celý tento úsek zaplatí stát, protože bude součástí trasy pro přepravu nadrozměrných dílů pro chystanou dostavbu dukovanské elektrárny. Tato stavba bude stát 277 milionů korun bez DPH.
„První část (obchvatu) byla technicky daleko složitější. což se projevuje v ceně," uvedl náměstek hejtmana Miroslav Houška (KDU-ČSL). Doplnil, že v trase, která se začíná stavět, jsou dva mosty. Město Jihlava tam podle něj ještě chce přidat podchod pro pěší a cyklisty.
První část jihovýchodního obchvatu Jihlavy staví konsorcium MI Roads, IMOS Brno a BES od prosince 2022. Navazující část silnice vybuduje konsorcium MI Roads a IMOS Brno. V této trase už začal záchranný archeologický průzkum.
Těžké a rozměrné díly pro nový jaderný zdroj Dukovan by měly být po silnicích přepravované od středočeského Týnce nad Labem. Na Vysočině trasa povede na Havlíčkův Brod, Jihlavu a dál k Dukovanům na Třebíčsku, uvedl Houška. Na krajských silnicích Vysočiny kvůli tomu bude potřeba postavit ještě čtyři další obchvaty, investice připravuje také Ředitelství silnic a dálnic na tazích první třídy. Se spuštěním nového bloku v Dukovanech počítá stát v roce 2036.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.