Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo ve Žďáru nad Sázavou budovat téměř 700 metrů dlouhou přeložku silnice I/37. Práce za 112,7 milionu korun (bez DPH) potrvají do jara příštího roku. Město na nový úsek, který uleví jižnímu okraji města od tranzitní dopravy, čeká několik let. Je zároveň jednou z částí plánovaného obchvatu města, řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Stavba převede část nákladní dopravy i osobní dopravy z vnitřní sítě ulic, především Jihlavské a Brněnské, do nově vybudovaného úseku a odlehčí křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pojede přímo po nové propojce," řekl Jan Rýdl.
Brněnskou ulicí teď denně projede asi 11 tisíc aut. V nedávné minulosti už vzniklo propojení Jamské a Brněnské ulice. „Obchvaty měst a obcí či řešení vnitroměstské dopravy novými komunikacemi jsou pro nás stejně důležité jako výstavba dálnic. V loňském roce jsme otevřeli 58,4 kilometru silnic I. třídy, z velké části právě obchvatů, letos otevřeme 25 kilometrů a zahájíme dalších 45,7 kilometru,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Novostavba bude mezi dvěma okružními křižovatkami. Začne ve středu okružní křižovatky napojením silnice II/353 v Jihlavské ulici a skončí v okružní křižovatce v Brněnské ulici.
„Ke stavbě jsme upírali zraky už dlouhé roky. Už v roce 2016 tady byl ministr (dopravy Dan) Ťok. Viděl, že připravenost je velmi vysoká a že nebude problém stavět, ale začínáme až osm let poté. Pro město to každopádně znamená, že se uleví dopravě ve městě, může to dopravu zrychlit," řekl ČTK starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos (STAN, za Žďár-živé město). Na přípravě stavby se město podílelo zejména výkupem pozemku. „Vlastní stavbě předchází proces, kdy musíte území majetkově připravit, bez toho se nehnete. A to jsme si vzali za své," řekl Mrkos.
Spolu se stavbou propojky začne také archeologický průzkum. Odborníci na základě zjišťovacího průzkumu z roku 2021 předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet stará cihelna s cihlářskou pecí z období novověku. Vlastnil ji známý jihlavský průmyslník Karel Löw.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
To je dobře ... Teď ještě plnohodnotný velký obchvat, nejlépe východní variantu, jelikož západní by musela být vedena i tunelem a procházela by městem ... a ulevilo by se i baroknímu mostu, historické památce u areálu zámku Kinských ve Žďáru II, který je enormně zatěžován tranzitem kamionové dopravy. Přes třicet let Žďár n. S. měl zástupce až v nejvyšších parech státní správy, jeden starosta léta dělal předsedu krajské komise pro dopravu, rád se chlubil v místní kabelové TV, kde všude zařídil obchvat, leč tam kde měl hlavně, tedy doma, nic ... a tak, snad se dočkám, než umřu ... ale to by si kompetentní úředníci museli dosti pospíšit ... :( ...