Za jihovýchodní část obchvatu Havlíčkova Brodu zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je investorem, 2,25 miliardy korun bez DPH. Je to asi o 650 milionů korun víc proti původní smlouvě. Stavbu prodražila i stará ekologické havárie, nález nebezpečného arzenu nebo odkrytí hodnotných archeologických nálezů, řekl ředitel jihlavského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Aleš Kratina při slavnostním otevření obchvatu. Řidiči začnou silnici dlouhou přes čtyři kilometry využívat v úterý.
„Na základě přání Policie České republiky a silničního správního úřadu bude stavba zprovozněna za denního světla, aby tady v době snížené viditelnost nedošlo k nějakému nepředpokládanému problému," řekl Aleš Kratina.
Pro dopravu v Havlíčkově Brodě má nová část obchvatu, která je napojená na jeho severovýchodní úsek vybudovaný před 20 lety, mimořádný vliv, řekl místostarosta města Libor Honzárek (TOP 09). Díky dopravnímu značení bude na obchvat svedená nákladní doprava nad 12 tun. Ulevit by se mělo centru města a hlavně křižovatce silnic prvních tříd 38 a 34, kterou denně projede přes 30 tisíc aut.
„K odvedení veškeré tranzitní dopravy však stále chybí jihozápadní obchvat města, který by odklonil dopravu po silnici I/34. Realizaci jihozápadního obchvatu máme proto do budoucna v plánu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Nová část obchvatu s deseti mosty propojuje výpadovku 34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice a silnici 38 směřující na Jihlavu. Je na ní i mimoúrovňová křižovatka nebo podchod pro pěší a cyklisty, který zaplatilo město.
Stavbu ŘSD zahájilo v závěru roku 2019. Předpokládalo, že by nová silnice mohla být zprovozněná koncem roku 2022. Kromě ekologické zátěže a archeologických nálezů stavbu zkomplikovaly i spory o stavební povolení kvůli žalobě místního zemědělce.
Novou část obchvatu postavilo sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr, které zakázku získalo s cenou 1,6 miliardy korun bez DPH. Dodatky smluv upravily předčasné užívání stavby na prosinec letošního roku. Předání stavby je podle Kratiny naplánované na konec května 2024. „K tomuto datu by měla nastat kolaudace stavby, pak je v dodatcích uvedeno konečné předání staveniště investorovi na říjen 2024," řekl Kratina. Dokončovací práce už podle něho průjezd po silnici ani na žádných křižovatkách neomezí.
Pro dokončení obchvatu potřebuje Havlíčkův Brod vybudovat ještě jihozápadní část, která ho propojí s výpadovkou na Humpolec a na dálnici D1. ŘSD má k dispozici dvě varianty. Zhodnotit, která bude výhodnější, chce po dohodě s městem do půl roku. U vybrané varianty bude ŘSD připravovat projekt ke stavbě. Stavět se ale podle Kratiny nezačne dřív než za pět let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.