Letní obnovení provozu na úzkokolejce v jižních Čechách a na Vysočině je významně ohrožené, uvedl Krajský soud v Českých Budějovicích. Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) dodala nekompletní podklady, proto není možné podat žádost o povolení k provozu. Podle insolvenční správkyně rezignovalo vedení firmy na efektivní provoz podniku.
Na účtu majetkové podstaty firmy jsou asi čtyři miliony korun, na začátku insolvenčního řízení to bylo 11 milionů. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. JHMD, která je v úpadku, nemá od podzimu povolení k provozování vlaků. V trase úzkokolejky v jižních Čechách a na Vysočině jezdí zatím místo vlaků autobusy.
„Pokud jde o úřední povolení provozovatele dráhy, dlužnice (JHMD) opět předložila nekompletní podklady a žádost tedy takto podat nelze. Dle poradenské společnosti je třeba počítat s tím, že získání rozhodnutí může trvat až tři měsíce. Je tedy zřejmé, že vyřízení všech potřebných povolení a osvědčení nelze vinou dlužnice stihnout do nařízené schůze věřitelů a i letní provoz je již významně ohrožen,“ uvedl soudce Zdeněk Strnad.
O provoz úzkokolejky místo zadlužené JHMD mají zájem brněnská společnost Gepard Express a firma WTT. Druhá zmíněná ale nemá licenci pro provoz osobní dopravy. V rejstříku to uvedla insolvenční správkyně Daniela Urbanová. JHMD avizovala, že požádá Drážní úřad o povolení k železničnímu provozu, a to přes svou dceřinou společnost Správa úzkokolejných drah. Zatím to neudělala. „Přestože dlužnice deklaruje neustále snahu provoz na drahách obnovit, jedná se dle insolvenční správkyně pouze o verbální snahu, nikoliv o snahu skutečnou,“ uvedl soudce.
Čtvrtek, 20. dubna 2023, 09:10
Pusto je na stanicích i samotné dráze. Provoz na úzkokolejce vedoucí přes Jihočeský kraj a Vysočinu utichl. Místní situace trápí, trať se stala součástí jejich každodenního života. Zároveň mají někteří obavy z nadcházející turistické sezony.
Firma JHMD jednala se společností WTT a předložila obchodní plán letošního letního provozu. Podle správkyně ale není dokumentace komplexní. Správkyně opakovaně napsala, že JHMD rezignovaly na vedení obchodního závodu.
Měsíční náklady na provoz podniku vyčíslila správkyně na 600 000 až 750 000 korun . Jediným známým příjmem bude podle soudu nyní fakturace za 127 000 korun, za zakázku z přelomu února a března. Firma odmítá názor soudu a Urbanové, že s majetkem nakládá nehospodárně. Opakovaně se odvolala proti soudnímu usnesení, že bez vědomí správkyně nesmí nakládat s majetkem.
Firma JHMD je v úpadku od loňského podzimu. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení Drážního úřadu, aby mohla vlaky provozovat. Podle soudu dluží kolem 360 milionů korun. Firma nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Soud bude znovu posuzovat reorganizační návrh společnosti.
Pro region je úzkokolejná dráha jedním z hlavních turistických lákadel. Proto mají někteří místní, podnikatelé či starostové obavy z toho, jak bude vypadat letošní sezona. „Okolo jedné hodiny přijely davy lidí. Turisté mířící z Jindřichova Hradce tady strávili nějaký čas, navštívili Muzeum úzkokolejky či Muzeum veteránů, zašli na jídlo a vyrazili zpět. To se teď dít nebude. Je otázka, zda tady bude tolik návštěvníků jako v minulosti, asi to pro nás teď bude náročnější,“ popsala před nedávnem pro Drbnu Kristýna Mitášová z infocentra v Nové Bystřici.
Věří, že si lidé do Nové Bystřice najdou cestu i tak, ale trať vedoucí přes Českou Kanadu sem přivedla tu nejpočetnější skupinu. „Místní to hodně řeší a snad všechny to mrzí. Všichni to vnímají hodně podobně. Vždy to byla součást Bystřice i České Kanady,“ dodala Mitášová.
Dráha protíná Českou Kanadu a do Nové Bystřice vede z Jindřichova Hradce. Celá trasa začíná v Obratani. Při cestě si lidé mohli prohlédnout zalesněnou krajinu plnou rybníků. Díky vlakům si lidé plánovali nejrůznější výlety po okolí. Z toho těžili i místní podnikatelé.
JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400.000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.