Pusto je na stanicích i samotné dráze. Provoz na úzkokolejce vedoucí přes Jihočeský kraj a Vysočinu utichl. Místní situace trápí, trať se stala součástí jejich každodenního života. Zároveň mají někteří obavy z nadcházející turistické sezony.
Loni se tady touhle dobou začali objevovat první turisté. Letos však zatím počasí nepřeje, a tak se na opuštěnou železniční stanici v Nové Bystřici snáší déšť. Právě odtud dříve proudil do jihočeského městečka u hranic s Rakouskem největší počet turistů díky oblíbené úzkokolejné dráze. To je nyní minulostí. Vlaky po trati už několik měsíců nejezdí.
„Hlavně v létě jsme tady díky úzkokolejce měli spoustu turistů. Jezdí sem ale i mimo hlavní sezonu, fotí si vlaky bez ohledu na počasí. Já z toho občas nebyla moc nadšená, protože bydlím kousek odtud,“ usmívá se pod deštníkem Jana z Nové Bystřice, která venčí psa. Celé jméno si nepřeje uvést.
„Nakonec mi to ale bylo líto, když jsem se dozvěděla, že provoz skončí. Jsem tu odmalička - přes 40 let - a vždycky to tady bylo. Teď nic nevíme, čekáme, co bude,“ dodává a vzápětí se jde schovat před deštěm.
Stanice v Nové Bystřici je opuštěná. Okolo vypnutého automatu na jízdenky se válí odpadky, za okny je vidět nejrůznější nábytek. Budova, která kdysi sloužila jako občerstvení, je zamčená.
Na nedalekém Mírovém náměstí už jsou otevřené restaurace i kavárny. Na turisty ale zatím podnikatelé čekají, za což může hlavně deštivé počasí. Otevřeno má také místní infocentrum, kde pracuje Kristýna Mitášová. Největší přínos úzkokolejné dráhy tady pociťují hlavně v létě.
„Okolo jedné hodiny přijely davy lidí. Turisté mířící z Jindřichova Hradce tady strávili nějaký čas, navštívili Muzeum úzkokolejky či Muzeum veteránů, zašli na jídlo a vyrazili zpět. To se teď dít nebude. Je otázka, zda tady bude tolik návštěvníků jako v minulosti, asi to pro nás teď bude náročnější,“ hodnotí Mitášová.
Věří, že si lidé do Nové Bystřice najdou cestu i tak, ale trať vedoucí přes Českou Kanadu sem přivedla tu nejpočetnější skupinu. Pro místní je úzkokolejná dráha běžná věc, pro turisty to ale bylo jedno z největších lákadel. „Místní to hodně řeší a snad všechny to mrzí. Všichni to vnímají hodně podobně. Vždy to byla součást Bystřice i České Kanady,“ vypráví Mitášová v prostorách infocentra. Tím, zda bude letos v létě provoz fungovat, si není jistá. Informace čerpá z médií, ale jasno zatím zdaleka není.
Její slova potvrzuje další místní obyvatelka Miroslava Kamenská. „Vnímám to jako turistickou atrakci, díky které sem jezdí návštěvníci města. Úzkokolejka k tomuhle regionu odjakživa patřila, proto je mi to líto,“ hodnotí při cestě na nákup.
Dráha protíná Českou Kanadu a do Nové Bystřice vede z Jindřichova Hradce. Celá trasa začíná v Obratani. Při cestě si lidé mohli prohlédnout zalesněnou krajinu plnou rybníků. Díky vlakům si lidé plánovali nejrůznější výlety po okolí. Z toho těžili i místní podnikatelé. To platí i pro dvaašedesátiletého Vlastimila Kalkuse. Ten má ve vesnici Kaproun restauraci a nabízí i ubytování.
Při deštivém středečním dopoledni je zatím vesnice prázdná. „Díky dráze sem jezdí turisté a region žije. Moc bych si přál, aby se provoz obnovil kvůli turistům i kvůli místním obyvatelům. Jedna věc je, že tady podnikáme, ale když se nám nebo někomu jinému poničí auto, tak nemáme žádné spojení s okolím. Autobus sem jede v půl šestý večer z Bystřice, jinak nic, konečná,“ vypráví Kalkus.
Hlavně v letní sezoně turisté vystupovali na zastávce v lesích a poté se vydali po stezce právě do Kaprouna. Přímo u stanice je Památník Járy Cimrmana, který byl údajně na tomto místě vyloučen z vlakové přepravy. Nedaleko jsou také Cimrmanův pramen a Cimrmanova houpačka.
„Přijeli, prošli se, dali si jídlo a pokračovali dál. To skončilo. Určitě to letos bude mít následky, já odhaduji pokles tak o 30 procent. Chci, aby to bylo pro lidi, na které se zapomíná. Kdyby tu bydlel někdo vlivný, tak tady jezdí tři vlaky denně. Slyšeli jsme, že o to má zájem někdo z Brna, ale kdo ví, jak to celé dopadne,“ dodává.
Situaci kolem úzkokolejné dráhy před nedávnem komentoval senátor Jaroslav Chalupský (Svobodní). „Za úzkokolejku se jednomyslně postavil senátní Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, který zasedal ve středu,“ vzkázal přes svůj facebookový profil.
Chalupský vzkázal, že se Státní fond dopravní infrastruktury bude účastnit věřitelského výboru, protože má vůči společnosti Jindřichohradecké místní dráhy pohledávky.
„Senátorům jsem vysvětlil celou situaci a ti se jednoznačně postavili za usnesení, které pomohli doplnit, když v obecné rozpravě konstatovali, že je potřeba chránit naše "regionální klenoty", je potřeba, aby odpovědné osoby konaly, o to víc, když mohou být hybatelem budoucnosti a přispět tak k zachování hodnot pro další generace. Měly by nakládat s veřejnými prostředky efektivně a ve prospěch občanů. Pokud tak činit nebudou, mohou státu způsobit škodu,“ uvedl Chalupský a zveřejnil také petici za záchranu úzkokolejky, kterou podepsalo přes šest tisíc lidí.
Někteří místní v České Kanadě mluví o tom, že by se z původní trasy mohla stát jednou cyklostezka, pokud by se trať nepodařilo zachránit. Zatím však není ani jasné, zda bude provoz fungovat v letošní sezoně.
Chalupský poslal dopis ministrovi dopravy, ve kterém připomněl, že osmdesátikilometrová trať z Obrataně do Nové Bystřice přivede ročně do regionu tisíce návštěvníků. Zájem o provoz dráhy vyjádřili například zástupci společností Gepard Express či WTT.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.