Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Chceme snížit počet značek. Budeme si muset zopakovat pravidla z autoškoly, znělo dnes na jihlavské radnici

Zhruba třicítka lidí přišla dnes diskutovat s vedením Jihlavy o dopravě ve městě. Dvouhodinová debata, kterou mohli zájemci sledovat také on-line, se točila hlavně kolem plánované koncepce parkování. Diskutující se ale dotkli i dalších témat, která s dopravou souvisí.

Na začátku setkání s veřejností prezentoval nový systém parkování Dalibor Pituch, koordinátor parkovací koncepce. Nejprve se dotknul pravidel, která platí v pěší zóně. Zmínil to, kdo smí, a kdo naopak nesmí vjíždět do pěší zóny. Poté nastínil změny, které v oblasti parkování v centru města začnou platit zhruba od května. „To, že bychom se mohli zvyšujícího se počtu aut zbavit, je utopická představa. Je jasné, že auta jsou prostorově náročná. Za rok 2022 je evidováno téměř 27 tisíc aut,“ zmínil ve své prezentaci Dalibor Pituch.

Podle dostupných informací mělo krajské město Vysočiny v roce 2020 22 tisíc parkovacích míst, podle Pitucha teď chybí zhruba čtyři tisíce parkovacích míst. Pro mnoho zájemců o vydání rezidentní karty bude určitě praktické to, že ji bude možno vyřídit také on-line přes Portál občana.

Tři režimy parkování 

Dalibor Pituch dále poznamenal to, že v rámci nové parkovací koncepce se v Jihlavě počítá se třemi režimy parkování – s rezidentním, návštěvnickým a střednědobým.

Poté přišla na řadu debata s veřejností. Jako první se o slovo přihlásil muž, který bydlí v jihlavské Brněnské ulici. „Největší frmol tu je zhruba v pět odpoledne, kdy rodiče vozí děti do kroužků do DDM. Zajímalo by mě, zda bude možno ulici využívat pro rezidenty celodenně?“ ptal se odborníků na dopravu obyvatel Brněnské ulice. Na dotaz mu zodpověděl Dalibor Pituch. „Situaci tam velmi dobře znám, pro místní je v řadě případů nesnadné pochopit, jak funguje dopravní značení, návštěvník pak musí být úplně ztracený. Proto do ulice chceme vnést lepší přehlednost dopravního značení, chtěli jsme i redukovat dopravní značení a vnést moderní trendy. Třeba, aby byla více využívaná přednost zprava či aby se dodržoval zákaz zastavení pět metrů před křižovatkou,“ poznamenal Pituch.

Zleva: Jan Frenc, Petr Piáček, Jiří Pokorný, Radek Popelka, Petr Ryška, David Beke, Dalibor Pituch a Radovan Daněk 

Vedení města se podle Pitucha bude snažit zredukovat les značek v centru a také se bude snažit o to, aby dopravní značky byly více srozumitelné. „To bude asi vyžadovat i to, abychom si zopakovali pravidla z autoškoly,“ zamyslel se koordinátor parkovací koncepce.

Nový systém parkování začne v Jihlavě platit od 1. května 2023.

Muž z řad veřejnosti položil přítomným zástupcům radnice ještě dotaz týkající se parkovacích míst rezervovaných pro úředníky magistrátu, konkrétně těch z odboru správy realit. Podle účastníka debaty navíc strážníci přehlíží řidiče, kteří nesprávně parkují třeba oběma koly na chodníku. „Chceme, aby zaměstnanci stáli někde dál, pokud auto celý den nepoužívají, budeme se snažit posunout místa dál k zoo,“ ujistil radní Jihlavy David Beke s tím, že cílem vedení města není stavět další a další parkovací místa, pokud lidé za parkování nechtějí platit. „Lidé nechtějí platit ani 10 korun na hodinu, když je třeba nějaká akce, trendem je, že míst k parkování ve velkých městech spíše ubývá než přibývá,“ poznamenal David Beke.

Dopravní změny v jihlavské Žižkově ulici. Chodcům přibudou ostrůvky, řidičům 32 míst na parkování

Chodci v Jihlavě v Žižkově ulici nyní budou přecházet bezpečněji. Všechny tři přechody v úseku mezi krajským úřadem a ulicí Seifertova totiž budou mít nové ostrůvky. Navíc pro řidiče přibudou nová parkovací místa.

Další ulicí, jejíž jméno se v diskuzi skloňovalo, byla ulice Joštova. Tu zmínil starší muž, který v tomto místě bydlí. „Lidé u nás u svého domu opravdu nemají kde parkovat. Dovětek, že lidé tam mohou parkovat od 17:00 do 7:00, je podle mě naprostý nesmysl,“ vyjádřil se další Jihlavan. Krátce se dotknul i ceny jízdenek v MHD. „Prosím, abyste si všímali toho, že třeba v Brně mají lidé nad 70 let MHD zdarma, tady se MHD naopak zdražila. Ještě bych rád řekl, abyste si hlídali restauratéry, velký problém je na Benešově ulici, pan majitel jednoho podniku si zabral prakticky celý chodník a lidé tam uskakovali před auty, která zásobují. Nevejde se tam ani vozíčkář ani žena s kočárkem. Restauratér mi sdělil, že si to zaplatil. Toto skutečně není dobré a byl bych rád, abyste si to hlídali. Chodník by měl sloužit chodcům, nikoliv autům,“ emotivně poznamenal starší muž.

(Zleva): Primátor Jihlavy Petr Ryška a radní David Beke 

Reagoval na něj radní Beke, jenž seniora ujistil, že rezidenti budou moci parkovat na uvedených místech i přes den. „Některé chodníky budou muset parkovacím místům ustoupit,“ reagoval Beke.

O slovo se přihlásil také bývalý zastupitel Jihlavy Jaromír Kalina. Také on žije v centru města. „Konkrétně mě zajímá, jak nová koncepce počítá se značením žlutými pruhy? Je to docela pěst na oko. Je možné demonstrovat, jak to bude značené? Rád bych, aby to bylo opravdu viditelné a pochopitelné,“ zajímalo Jaromíra Kalinu.

V rámci plánované parkovací koncepce je nutné pořídit nové informační sloupky a parkovací automaty, které nahradí stávající zastaralé.

Podle Bekeho by zástupci města nejraději omezili značení na co nejmenší možnou míru. „Žlutých čar bude méně, oproti tomu přibudou čáry modré. Ty mají dvě výhody – jsou užší a budou méně vidět. Barvy čar budou vyplývat z norem,“ řekl ke značení v Havířské ulici David Beke.

Debatující veřejnost zastupovala také maminka, jež bydlí v Husově ulici. Ta jakožto majitelka jednoho auta, které podle svých slov používá převážně o víkendech, přišla spíše s několika postřehy, které by mohlo vedení města v nové parkovací koncepci zohlednit. Narazila hlavně na ulice s úzkými chodníky, které jsou pro chodce, o to víc pro maminky s kočárky, nebezpečné. „Například v Husově či Havířské ulici. Když je tam špalír aut, tak je to pro děti i dospělé, kteří jdou pěšky, opravdu nebezpečné,“ poznamenala Hana Stuchlík Kašpaříková.

Majitelem rezidentní parkovací karty může být někdo, kdo má ve městě trvalý pobyt či kdo je majitelem nemovitosti.

Dalším jejím návrhem pro přítomné odborníky na dopravu bylo parkování v Komenského ulici v době, kdy se na Masarykově náměstí konají třeba adventní trhy. V té době zde mohou prodejci celodenně parkovat. „Bylo by dobré, kdyby si zboží a stánky jen vyložili a pak odjeli, když se do auta vrací až po skončení prodejní doby,“ navrhla obyvatelka Husovy ulice.

Řidiči obcházející systém 

Po ní si vzal mikrofon muž, který bydlí ve Vrchlického ulici, poznamenal, že parkuje v ulici U Pivovaru. Nejdříve pochválil městskou policii, která do lokality pravidelně jezdí. Zároveň ale upozornil na to, aby strážníci důsledněji kontrolovali platnost rezidentních karet. „Navíc večer u nás parkují řidiči bez rezidentní karty, zjistili si totiž, kdy policie nejezdí. Jakým způsobem by toto mohlo být ošetřeno? Mohli by strážníci vyjet na kontrolu i někdy večer?“ zeptal se muž bydlící ve Vrchlického ulici. Podle Bekeho je parkovacích míst více než vydaných rezidentních karet. „To znamená, že se to opravdu děje. Vámi zmíněný problém budeme řešit novým zařízením, které prověří, zda má řidič právo na parkování. Řada řidičů totiž systém obchází,“ zmínil radní Beke.

V gotickém sále jihlavské radnice nebyla nouze i o emotivní výstupy. S kritikou vedení města přišel muž, jenž přišel s návrhem, aby byly zrušeny dopravní značky stejně jako je tomu v Českém Krumlově. „Třeba pěší zóna v Benešce ztrácí smysl. Z města se stalo mrtvé ghetto. Padne pátá hodina a vylidňuje se to. Nic tu není. Chybí značka omezení vjezdu nákladním vozidlům. Jsem zvědavej, co s tím uděláte. Kdejakej strejda tu má obchod. Auta, co by měla zásobovat, u obchodů stojí celý den. Třeba jeden Jaguár, toho tam vidím pořád,“ postěžoval si rozčilený obyvatel Jihlavy. Reagoval na něj ředitel městské policie v Jihlavě Jan Frenc. „Mohu vás ujistit, že řidič Jaguaru je denně pokutovaný, denně tam má lístek. Zrovna v neděli, kdy jsem byl v práci, byl platit u nás pokuty,“ vzkázal muži z řad veřejnosti Jan Frenc.

Zásobování mimo vyhrazenou dobu 

Se svým dotazem přišla další bývalá zastupitelka Miroslava Berková. Tu zajímalo, jak bude město řešit zásobování již zmiňované Benešovy ulice. „Hledáme cestu, jak by se do ulice dostal někdo, kdo nestihne zásobování během dopoledne. Zda se najde někdo, kdo bude umět spustit v případě potřeby sloupek dolů. Chceme dát možnost, aby se podnikatelé v mimořádných případech mohli do pěší zóny dostat. Navíc sloupky jsou už na konci svojí životnosti,“ zodpověděl Berkové David Beke.

Tématem dvouhodinové diskuze byla třeba i bezpečná cesta dětí do škol. Námětem bylo vyloučení provozu aut z pěší zóny právě v době, kdy děti chodí do školy. „Já sám jsem otcem. Tímto se také budeme zabývat,“ přislíbil Beke.

Na silnice by mělo jít více peněz 

Otázky se točily také kolem průjezdu trolejbusů Benešovou ulicí a také kolem špatného stavu silnic. Konkrétně byla zmíněna třeba Znojemská ulice. „Víme, že stav není dobrý a že by si tato oblast zasloužila více peněz a lepší péči,“ reagoval na výtku jednoho z obyvatel města David Beke.

Hodnocení článku je 62 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Město Jihlava/Youtube

Štítky doprava, pěší, zóna, pravidla, parkování, koncepce, změna, veřejnost, radnice, diskuze, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Chceme snížit počet značek. Budeme si muset zopakovat pravidla z autoškoly, znělo dnes na jihlavské radnici | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.