Je tomu více než čtrnáct dní, co byla Tolstého ulice osazena novým vodorovným značením. To motoristy v lepším případě překvapilo, v horším případně vybudilo ke kritice. Jak se na na úpravu vytížené ulice dívají noví jihlavští zastupitelé? Zeptali jsme se v tradiční rubrice Politická korida.
Čtvrtek, 24. listopadu 2022, 10:30
Je to více než týden, co se poměrně výrazně proměnila Tolstého ulice. Úpravou vodorovného dopravního značení se změnily přechody, přibylo parkovacích míst, vznikly cyklopruhy. A právě ty jsou v posledních dnech nejčastějším terčem kritiky. Město...
Redakční dotaz: Byly úpravy dopravního značení na Tolstého ulici v tomto rozsahu potřebné? Odpovídá výsledek Vašim představám?
Tereza Kafková (Piráti a Fórum Jihlava)
Je dobře, že realizujeme cykloopatření v centru města, pro cesty za prací, kulturou apod. Lepší by byly plnohodnotné cyklopruhy, ty ale potřebují více místa, větší investici a nebudou hned. Zatím je třeba využít levnější řešení, tedy značení na širokých vozovkách. V neopravené části cyklistům překážely a dál překážejí propadlé kanály, pojďme je tedy opravit. V opravené části Tolstého je ochranný cyklopruh výborný. Provoz MHD neomezí, auta zúžení trochu zpomalí a to je v okolí škol a kulturních domů v pořádku. Je škoda, že cyklopruhy nejsou i na Žižkově ulici, kde se navzdory cyklogenerelu upřednostnilo parkování, ačkoli neexistuje alternativní bezpečná cyklotrasa.
Richard Schleis (SPD)
Tolstého ulice je jedna z nejexponovanějších ulic v centru našeho krásného města a myslím si, že cyklotras a zúžení pro motoristy je již v Jihlavě dost a zbytečně zatěžují již tak obtížnou dopravní situaci v centru Jihlavy. Já jako řidič se snažím být vždy ohleduplný ke všem účastníkům dopravního procesu, ale upřímně některé zásahy a zvýhodnění cyklistů nepřispívají k uklidnění dopravní situace. I prostředky které jsou použity na tyto cyklo - pruhy lze využít lepším způsobem, například k čištění městských chodníků a silnic.
Petr Piáček (ODS a KDU-ČSL)
Jsem rád, že se tolik lidí zajímá, jaké změny proběhly v jedné jihlavské ulici. Je potřeba si uvědomit, že se ročně v Jihlavě přihlásí 600 nových vozidel a aktuálně je v Jihlavě přihlášeno více jak dvacet dva tisíc vozidel. Bez úprav ulic ve městě dojde dříve nebo později ke kolapsu. Pro chodce se situace tímto nárůstem také výrazně mění. Například dříve nebylo zapotřebí dělících ostrůvků, protože chodec se mohl velmi pohodlně rozhlédnout na obě strany. Hustota projíždějících a zaparkovaných aut byla před 10 lety o 60 % nižší.
Nové dopravní značení působí jako zvýhodnění cyklistů a chodců, ale jde o přesný opak. Nárůst počtu aut plní ulice města víc, než je únosné. Je potřeba chránit cyklisty i chodce. Nejde o zvýhodnění, ale narovnání stávající situace na ulicích, které čas zaplnil auty. Každý jeden cyklista, chodec znamená o jedno auto v ulici méně. To je výhodné i pro toho, kdo se musí nebo chce pohybovat po městě autem. Byl bych rád, aby i motoristé opatření pro chodce a cyklisty vnímali jako výhodu a zvýšení bezpečnosti pro ně samotné.
S výsledkem jsem v podstatě spokojený, jde o první realizaci, kde byla použita jen barva a lehké stavební úpravy. Doufám, že v budoucnu bude možné realizovat pomocí větších stavebních úprav, které přirozeně vytvoří bezpečnou ulici, kde se každý bude cítit příjemně a bezpečně.
Jiří Kotlík (ANO 2011)
Jakožto čerstvě zvolený radní jsem neměl příliš prostoru zpětně analyzovat již zrealizované projekty předchozího vedení. V současné době se primárně věnujeme s kolegy tématům, která musíme v krátké době posunout dále. K dnešnímu dni tedy nemám dostatečně prostudované podklady těchto již realizovaných projektů, a proto se nebudu jako k tématu vyjadřovat jakožto radní.
Z pohledu občana a profesního je toto značení pro mne nadbytečné, jelikož jsou s ním spojené v budoucnu další náklady na jejich obnovu a údržbu. Zároveň z praxe je toto značení v natolik exponované infrastruktuře nadměrně namáháno. Zpravidla nevydrží do konci své životnosti. Všechno toto značení by zároveň mělo být realizované dvousložkovým profilovaným plastem za studena, nebo profilovaným termoplastem. Osobně zastávám ten názor, že cyklisté na silnicích mají své místo stejně jako v dřívějších dobách a investovat se má v této oblasti do kvalitních cyklostezek a oprav vozovky tak, aby v místech, kde se má cyklista pohybovat, nebyly propadlé kanály či jinak destruovaná obrusná vrstva. Jestli na vozovce bude piktogram nebo jiné doplňující značení, nemá vliv na vzájemnou ohleduplnost řidičů motorových vozidel a cyklistů, kteří se mají řídit pravidly a povinnostmi účastníků silničního provozu.
Radek Rychnovský (Starostové a nezávislí)
Myslím si, že úpravy tohoto typu do moderního města patří. Preference nemotorové dopravy je v pořádku a s narůstajícím počtem aut se jí (pokud chceme mít město pro lidi) nevyhneme. Co se týká konkrétně ulice Tolstého, úpravy samotné by byly v pořádku, kdyby došlo nejdříve k opravám části vozovky nyní vyčleněné cyklistům (protože obzvláště v horším počasí nejsou přes kaluže vidět nerovnosti v povrchu a hrozí úrazy) a zároveň bych čekal prvně informace směrem k veřejnosti a pak až akci. Pokud by to bylo v tomto pořadí, bylo by to za mě v pořádku.
Poznámka: Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.