sobota 25. června 2022 Ivan

POLITICKÁ KORIDA: V pátek startuje v Jihlavě koncept sdílených kol. Jaké výhody to občanům přinese?

Již v pátek bude v Jihlavě spuštěn projekt sdílených kol. Lidé si budou pro cestování po městě půjčit sdílená kola, která budou zájemcům k dispozici na přibližně 50 stanovištích. Jaké největší výhody v tzv. bikesharingu vidí zastupitelé krajského města?

Modrá sdílená kola se v Jihlavě objeví už za týden. Podívejte se, kolik vás vypůjčení bude stát

Přesně za týden, tedy v pátek 1. dubna, v Jihlavě odstartuje takzvaný bikesharing. Lidé si tak budou moci půjčit pro cestování po městě sdílená kola. Ta budou zájemcům k dispozici na přibližně 50 stanovištích, a to jak v centru města, tak v jeho...

Redakční dotaz: Bude služba sdílených kol v Jihlavě využívána? Jaké výhody a (nebo případně) nevýhody to občanům dle Vás přinese?
 

Jaroslav Vymazal (ODS) 

Bikesharing (sdílení kol) se stal nedílnou součástí městské mobility v moderních městech po celém světě včetně České republiky, kde ho již úspěšně zavedlo 23 měst. Statutární město Jihlava vybudovalo v posledních 15 letech 24 km cyklostezek a přibližně ve stejné délce zavedlo řadu procyklistických opatření, a tím vytvořilo již slušné podmínky pro pohyb cyklistů ve městě. Sdílená kola jsou vhodným prostředkem na tzv. „poslední míli“. Např. z vlakového či autobusového nádraží nebo z P+R do cíle (zaměstnání, školy, atd.) a opačně. Dále pro rychlé přemístění lidí mezi institucemi, především uvnitř města apod. Jde o pilotní projekt, sám jsem zvědav.

Eva Nováková (Žijeme Jihlavou!) 

Cyklistika je pro mnohé obyvatele Jihlavy součástí jejich životů. Neslouží jen k rekreaci. Mnozí kolo využívají jako způsob, jak se dostat za prací, odvézt děti do školy nebo si zajet nakoupit. Jedná se o celosvětový trend, který přispívá k vyšší bezpečnosti ve veřejném prostoru. A na krátké vzdálenosti je i rychlejší. Cílem jihlavského projektu je nabídnout obyvatelům, okolním uživatelům a návštěvníkům rozšířené možnosti přepravy. Pilotní je právě proto, abychom sesbírali data, která není možné získat jinak než testovacím provozem. Na jejich základě lze službu upravit tak, aby více odpovídala potřebám. Je tedy důležité počítat i s tím, že v prvních fázích nemusí vše fungovat stoprocentně.

Pavel Šlechtický (KSČM) 

Zařazení tak zvaných sdílených kol do programu zastupitelstva mě překvapilo. Při hlasování jsem byl na vážkách. Na konec jsem s tímto návrhem souhlasil. Důvodem pro mě byla možnost lidi více rozpohybovat. Dva roky s rouškami a současná zvyšující se drahota a válka na Ukrajině lidi stresuje. Účinný prostředek proti stresu je pohyb. A sdílená kola by mohla přivést k pohybu i lidi, kteří jinak cyklistiku neprovozují. Třeba u Kauflandu by po nákupu se mohli projet na cyklostezce podél řeky. Využít cyklostezku u Hosova, Helenína a další. Kol má být sto a jejich stanovišť snad sedmdesát. Asi první čtvrthodina zadarmo. Sdílená kola jsou v zahraničí normální, u nás jsou již ve dvaceti třech městech. Pokud bude o této službě veřejnost dobře informována, bude také využívána. Ovšem po měsíci je bohužel o tom ticho po pěšině. Výhodou této služby je jednoznačně přivést další lidi k pohybu.

Filip Děchtěrenko (Fórum Jihlava) 

Plán zřídit sdílená kola v Jihlavě mě potěšil. Myslím, že je velmi těžké uhodnout, jak velký bude o službu zájem. Na využívání kol je třeba i změna nastavení u každého z nás – nemusíme všude dojet autem, někdy je i rychlejší (a rozhodně zdravější) si vypůjčit kolo a kousek se svést. Za velkou výhodu vnímám možnost půjčit si kolo jen na jednu cestu. I pro zkušené cyklisty může být pohodlnější nechat kolo zamčené a zpátky jet trolejbusem. Riziko je jednoznačné – opotřebení kol bude neúměrné ziskům a služba nebude provozuschopná bez velké dotace města. A pak to již bude na širší diskusi.

Tomáš Havlík (SPD) 

V SPD říkáme, že 2,2 mil. byla úlitba radnice soukromé firmě na krytí podnikatelského rizika (možné ztráty) a kritizovali jsme to na zastupitelstvu. Koalice si rozhodla svojí těsnou většinou. Vysočina je kopcovitá, není to Polabí ani Jižní Morava. Po příštích volbách přidáme k oněm 2,2 mil. další zbytečné výdaje z pera dnešní koalice, poukážeme tyto peníze našemu DP a budou důchodci, invalidé všech stupňů, studenti a žáci jezdit v Jihlavě zdarma a bez poplatků. Jsme rádi, že řidiči dodržují 1,5 m odstup při předjíždění cyklisty a to i v hustém městském provozu. V Jihlavě jich přibyde další stovka. Že?


Poznámka: Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější. Další oslovení městští zastupitelé Miloslav Neckář (ANO), Martin Laštovička (KDU-ČSL) a Rudolf Chloupek (ČSSD) na dotaz redakce ve stanoveném termínu neodpověděli. 

Ohodnoť článek

Foto Magistrát města Jihlavy

Štítky cyklo, kolo, bikesharing, sdílená, doprava, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.