S koncem června skončila výjimka hygieniků na provoz starého nájezdu na dálniční přivaděč u Pávova. Toto místo dosud usnadňovalo řidičům odjezd z velké jihlavské průmyslové zóny. Po jeho uzavření míří téměř všechna doprava z velkých závodů firem Bosch Diesel a Automotive Lighting na zbylou trasu ze zóny, která vede přes nový kruhový objezd a most k přivaděči.
„Kolizní situace přicházejí krátkodobě ale intenzivně po konci směn velkých zaměstnavatelů, kdy v jednom čase odjíždějí stovky vozidel. Asi po dvaceti až třiceti minutách se provoz vrací do normálu,“ potvrzuje zkušenosti řidičů nad monitoringem dopravy Zdeněk Dvořák z úřadu územního plánování.
Jihlavská radnice dlouhodobě usilovala o zachování sjezdu u Pávova, magistrát připravil studie, podle kterých je možné zavést dokonce obousměrný provoz na „starém“ nájezdu. Město ale nakonec od projektu ustoupilo, protože se ukázalo, že úpravy sjezdu a nájezdu by vyšly cca na 3,5 milionu korun. Problém ale byl v tom, že by město muselo provést poměrně rozsáhlá a technicky náročná protihluková opatření za dalších 50 milionů.
Dopravní odborníci magistrátu proto přišli s návrhem řídit dopravu na kruhovém objezdu světelnou signalizací. První varianta, kdy minulý týden provoz řídilo osm semaforů, se neosvědčila. To, jak nyní funguje jednodušší řízení dvěma semafory, je jasně patrné z videa.
„Dočasné světelné signalizační zařízení bude na kruhovém objezdu do 22. července 2016 a dále od 29. srpna do 30. září 2016. Podle toho, jak se opatření osvědčí, se bude rozhodovat o jeho trvalém využití“, uvedl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.
Semafory měly být v provozu vždy hodinu po konci směn v průmyslové zóně, tedy od 6, 14 a 22 hodin. Skutečný provoz ovšem umožnil zkrácení provozu na přibližně půl hodinu. V ostatních hodinách jsou semafory mimo provoz.
Město opakovaně provedlo měření intenzit dopravy, kdy se potvrdilo, že k enormnímu nárůstu průjezdu vozidel dochází v podstatě na dobu 20 až 30 minut po koncích směn (např. 14:10 až 14:30), potom už jsou průjezdy opět minimální, bezproblémové.
„Situaci by pomohlo řešit posunutí konce směn u některého z větších zaměstnavatelů tak, aby končily např. s třicetiminutovým odstupem. To by výrazně zmenšilo problém, kdy se jednorázově mohutně vzedme průjezd stovek vozidel v jednom místě. Možnosti řešení tedy nejsou dosud vyčerpány, záleží nejen na aktivitě města, ale i na přístupu zaměstnavatelů,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jaroslav Vymazal. V minulosti už radnice toto řešení firmám nabízela. Návrh řešení, které by ulevilo pracujícím na cestách z práce, se ale u zaměstnavatelů nesetkal s pochopením.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.