čtvrtek 23. září 2021 Berta

Vizuální smog v Jihlavě: Lidi trápí blikající obrazovky na zimáčku nebo u Cityparku. Chystá se manuál označení čísel popisných

Od letošního března se na jihlavské radnici pracuje s takzvanou Kartotékou vizuálního smogu. Jde o pracovní název, který mají na svědomí jihlavští pracovníci Útvaru městského architekta (ÚMA). Zmíněná kartotéka popisuje širokou škálu vzhledových problémů v Jihlavě – přes ploty tvořené reklamními bannery, nevzhledné skříně elektrických rozvaděčů po nečitelné označení provozoven. Radní města Jihlavy Kartotéku vzali na vědomí společně s dalšími postupy čištění vzhledu města. V současné době je většina definovaných problémů z první etapy kartotéky již vyřešena nebo je v procesu řešení.

Ve zmíněné Kartotéce je v osmi okruzích definováno několik problémových témat. Patří sem jak plot tvořený reklamními bannery, tak nevzhledné skříně elektrických rozvaděčů či nečitelné označení provozoven.

„Nyní je vytvořen Manuál dobrých restauračních zahrádek a Manuál označování provozovny, oba v podobném duchu. Dále je například ujednáno, že při stavbě Centrálního dopravního terminálu dojde k nevratnému odstranění reklamy, která lemuje silo – relativně novou kulturní památku. Dále bude například na majetku, který spadne do správy nové příspěvkové organizace Brána Jihlavy, postupně nastaven jednotný a správný styl propagace. Ve zkratce nebudou turistické cíle v Jihlavě poutány tyčemi píchnutými u hradeb nebo nekonečným množstvím cedulek u vchodů a na oknech, ale střídmým způsobem respektujícím přirozené okolí,“ sdělil na dotaz redakce Jihlavské Drbny Filip Kochan z ÚMA.

Lidé některé změny ani nepoznají 

Podle něho je také důležité zmínit, že se tato práce špatně prodává, jelikož kolemjdoucí tyto změny těžko na první dobrou zaznamenají. „Když se provede nějaká regulace, tak to ve výsledku není poznat, člověk se tam prostě cítí příjemně a neřeší to. Nedávno jsme odstranili reklamu v ulici Matky Boží a lidi se diví, kde se tam vzalo okno – bylo schováno pod reklamou, kterou za ty roky už oči přestaly vnímat,“ popisuje Kochan příklad z praxe.

V první etapě vylepšování veřejného prostoru se mělo začít u městského majetku, což se opravdu děje. „Co se týče majetku města, tak se v první řadě ve spolupráci s majetkovým odborem a památkovou péčí kultivují městské domy. Ve veřejném prostoru došlo k odstranění neaktuálních reklamních označení a poutačů na provozovny, dále se sundaly nevhodné a nepovolené reklamy, například světelné výstrče, reklamní bannery na plotech, sloupech veřejného osvětlení a tak dále,“ pokračuje Kochan.

Celoplošné reklamy na vozech MHD 

V Jihlavě byl také vytvořen vzor dvířek elektrických rozvaděčů, a to jak z prolamovaného kovu, tak s cementovou omítkou – oba lze vidět na nedávno opravených domech U Mincovny 6 a 8. „Připravuje se také ve spolupráci s písmolijcem manuál označení čísel popisných a orientačních na domech a je vybraný i zpracovatel Manuálu designu mobiliáře města, který vyřeší i další problémy, jako je vzhled sloupů veřejného osvětlení, plynoměrných skříní a dalších elektroinstalačních prvků. Změny se budou týkat také použití celoplošných reklam na vozech MHD,“ jmenuje další kroky Aneta Hrdličková z oddělení vnějších vztahů na jihlavské radnici.

Historické domy v jihlavské ulici U Mincovny jsou opravené. Podívejte se, jak to uvnitř vypadá

Část úředníků jihlavského magistrátu v pondělí 14. června čeká stěhování. Nově budou pracovat v nedávno opravených historických domech v ulici U Mincovny. Domy s orientačními čísly šest a osm prošly kompletní rekonstrukcí, která obnovila jejich...

Zastupitelé v prosinci minulého roku navíc schválili nový Mechanismus přidělování dotací pro opravy či úpravy domů, ve kterém je přislíbena finanční podpora při odstraňování sprejerských výtvorů z fasád. Dotace na odstranění sprejerských nápisů je stanovena ve výši 200 Kč na m² v městské památkové rezervaci a jejím ochranném pásmu, mimo toto území se jedná o 100 Kč na m².

Kartotéka vizuálního smogu vznikla na základě spolupráce mnoha odborů magistrátu. Útvar městského architekta byl iniciátorem akce, bez ostatních by to ale vytvořit nešlo. Základem byla výměna dat a společné definování hlavních problémů, s ohledem na všechny aspekty veřejného prostoru. Při konkrétních akcích se však pracovalo již s poptanými odborníky – například zmíněný písmolijec.

A jaká oblast v Jihlavě, co se vizuálního smogu týče, se jeví jako nejvíce problematická? Podle Filipa Kochana se problém nedá takto kategorizovat. „Jsou to jak malí prodejci, kteří se na sebe snaží upoutat na místě, kde je spousty podobných jako oni, tak i velcí prodejci. Ti se postupem času začnou navzájem vizuálně „překřikovat“ v tom, co který prodává. Mělo by přitom jít o střídmou reklamu, pracovat s tím hlasem moudře a nekřičet. Respektovat okolí, zdravou konkurenci. Je zbytečné před provozovnou vypisovat na tabuli zvlášť sandály, holínky nebo tenisky, když je na vývěsním štítu napsáno obuv,“ říká Kochan.

Lidem se nelíbí tyče od dopravních značek 

Úředníci z ÚMA získali hodně podnětů do Kartotéky z nedávného dotazníkového šetření, které probíhalo v rámci tvorby strategie města – podle Kochana obyvatele tíží například blikající obrazovky na zimáčku či vedle Cityparku nebo tyče od dopravních značek, které jsou umístěny v cestě na chodníku, nebo jsou značky zbytečně veliké. „Tyto podněty chodí jak na útvar městského architekta, tak i na oddělení památkové péče, kde se s nimi dále pracuje,“ dodává Hrdličková.

Stanovit nějaký časový horizont, kdy bude v Jihlavě „hotovo“, je podle Kochana nemožné. Podle jeho vyjádření je v tuto chvíli nutné nastavit pravidla a vytvořit potřebné manuály, podle kterých se mohou ostatní jednoduše řídit. „Samotné město by se mělo proměňovat postupně a pomalu, je to tedy otázka několika let a nikdy nenastane ten bod, kdy si řekneme, že je hotovo. Prostředí se mění neustále, my jen můžeme odklonit některé negativní vlivy,“ podotknul Filip Kochan.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dalibor Mašek

Štítky vizuální smog, ÚMA, reklama, banner, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.