S nepříliš lichotivou statistikou přišli policisté na Vysočině. V loňském roce totiž šetřili celkem 101 dopravních nehod, na nichž mělo účast 120 chodců. Při těchto dopravních nehodách bylo šest chodců usmrceno, třináct z nich utrpělo těžké zranění a dalších 92 chodců bylo při nehodách zraněno lehce. Jak je dobře známo – prevence je základ, proto se na Vysočině bude konat hned několik dopravně bezpečnostních akcí, které se zaměří právě na chodce. Jedna z nich proběhla začátkem týdne třeba v Jihlavě, v ulici Na Dolech.
Ve zmíněných akcích a kontrolách chodců se policisté zaměří hlavně na viditelnost. „Do dopravně bezpečnostních akcí budou zapojeni zejména dopravní policisté, kteří se však v rámci kontrol budou zaměřovat i na to, zda chodci dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ zmínil David Linhart, mluvčí policistů.
Dobrou zprávou je určitě to, že počet dopravních nehod chodců se meziročně snížil. Méně potěšující je ale fakt, že se naopak zvýšil počet nehod, při kterých chodec zemřel. Sedm chodců – účastníků dopravních nehod – bylo pod vlivem alkoholu.
„Pokud nahlédneme do statistik dopravní nehodovosti, tak zjistíme, že převážná většina nehod, na nichž měl účast chodec, se stala ve dne – jednalo se o 77 dopravních nehod. Při nehodách za dobrých světelných podmínek zemřeli čtyři chodci, deset jich bylo zraněno těžce a 81 chodců utrpělo lehké zranění. Zbývající dopravní nehody se staly za snížené viditelnosti, tedy ve večerních nebo nočních hodinách - při těchto nehodách zemřel jeden chodec, jeden byl zraněn těžce a tři lehce,“ jmenuje Linhart. Zatím nejtragičtější nehodou v letošním roce, při níž zemřeli hned dva chodci, se stala 18. srpna nedaleko Čenkova na Jihlavsku.
Úterý, 20. srpna 2019, 14:24
Policie dnes obvinila pětadvacetiletého řidiče kvůli nedělní tragické nehodě, při které na Jihlavsku zemřeli dva mladíci. Muž, který řídil opilý, je obviněný z usmrcení z nedbalosti a trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky. Hrozí mu až...
Právě dopravním nehodám, které se stávají za snížené viditelnosti, lze účinně předcházet tím, že chodec bude důsledně dodržovat pravidla pohybu po komunikacích. Chodec musí užívat především chodníku a tam, kde chodník není, se chodí po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít v těchto případech nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze jednotlivě za sebou.
Pravidla pohybu chodců po pozemních komunikacích upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích.
„Od 20. února roku 2016 vstoupila v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která s sebou přinesla novou povinnost pro chodce, kterou je povinnost použití reflexního prvku při nedostatečné viditelnosti, která výrazně přispívá ke snížení rizik střetů osob s vozidly na místech, která nejsou dostatečně osvětlena a zároveň na nich chybí chodník. Použitím reflexního prvku nebo oděvního prvku s reflexními doplňky se dosáhne významného zviditelnění chodce, přičemž tím dojde k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. S reflexními prvky je chodec vidět až na vzdálenost 200 metrů, takže řidič má možnost na danou situaci adekvátně zareagovat,“ dodává mluvčí Linhart.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.