Devět dopravních policistů krajského ředitelství z Vysočiny se služebními motocykly se v neděli 6. června zapojilo do dopravně bezpečnostní akce zaměřené na dohled nad silničním provozem, zejména na chování motocyklistů v silničním provozu. Kromě nich byli nasazeni také policisté se speciálními vozidly Škoda Superb, která jsou vybavena technikou pro měření rychlosti.
V rámci uvedené akce, která probíhala od 14 do 18 hodin, se policejní hlídky zaměřovaly na to, zda mají motorkáři, ale i řidiči osobních aut v pořádku všechny doklady potřebné pro provoz a řízení. Také se zajímali o to, zda mají řidiči své motocykly řádném technickém stavu. A samozřejmě také měřili rychlost a zjišťovali, zda jsou řidiči v autech připoutáni.
Do akce se zapojili dopravní policisté na území celého Kraje Vysočina, včetně dálnice D1. „Policisté se v rámci akce věnovali také chování ostatních účastníků silničního provozu, protože hustota provozu na silnicích všech typů začala v souvislosti s ukončením mimořádných a krizových opatření výrazně narůstat,“ jmenuje Dana Čírtková, mluvčí policistů.
V rámci odpolední akce policisté zkontrolovali 273 vozidel a zjistili celkem 91 přestupků, když 31 se jich týkalo překročení nejvyšší povolené rychlosti, všechny tyto přestupky policisté vyřešili na místě uložením pokuty v příkazním řízení. Ve 23 případech policisté zjistili, že řidič nebo spolujezdec nepoužili při jízdě bezpečnostní pás, v jednom případě řidič za jízdy telefonoval a v pěti případech vyjeli řidiči s vozidlem, které bylo ve špatném technickém stavu.
Naplno začala také letošní motorkářská sezona, což se také odrazilo v počtu dopravních nehod s účastí motocyklistů. Za prvních pět měsíců letošního roku policisté vyšetřovali dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem 25 motocyklistů, ve 14 případech motocyklisté nehodu zavinili. Dva motocyklisté se při nehodě těžce zranili, 20 motocyklistů utrpělo lehké zranění a pouze tři motocyklisté vyvázli z nehody bez zranění.
Teplé počasí láká na silnice každoročně větší počet motocyklistů. S tím by měli počítat nejen samotní motocyklisté, ale také všichni ostatní účastníci silničního provozu. „Samotní motocyklisté by měli dbát zvýšené opatrnosti a nepřeceňovat svoje schopnosti zvlášť, když vyjíždějí na silnice po delší zimní přestávce. Proto policie všechny řidiče motocyklu upozorňuje, aby dbali opatrnosti a jízdě na motocyklu věnovali zvýšenou pozornost, aby nezpůsobili dopravní nehodu,“ dodává Dana Čírtková.
Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. „Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly,“ upozorňuje mluvčí Čírtková.
„Na chování motocyklistů v silničním provozu se budeme pravidelně zaměřovat v rámci dohledu nad silničním provozem. Nedělní dopravně bezpečnostní akce nebyla v letošním roce v žádném případě akcí poslední," dodává vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina David Jirák a doplnil, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti.
Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.
Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou či předjíždění. „Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění“ vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů,“ dodává závěrem Dana Čírtková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.