Už tuto sobotu, tedy 1. května, oslaví Letecká záchranná služba v Jihlavě třicáté výročí své existence. Za tři desítky let provozu uskutečnili letečtí záchranáři více než 18 tisíc vzletů a přepravili tisíce pacientů v ohrožení života, se závažnými polytraumaty, srdečními příhodami nebo popáleninami.
Ročně vzlétne posádka Kryštofa 12, což je volací znak a všeobecně rozšířené označení vrtulníku a základny letecké záchranné služby pro Kraj Vysočina, z jihlavského heliportu v průměru 600 krát.
„Letecká záchranná služba poprvé zasáhla v regionu budoucí Vysočiny v květnu 1991. Krátce po zahájení ostrého provozu se vrtulník provozovaný společností SLOV-AIR, později BEL-AIR, přestěhoval z letiště Henčov, kde probíhal zkušební provoz, na nově vybudovaný heliport u nemocnice na ulici Vrchlického,“ vzpomíná na úplné začátky jihlavské letecké záchranné služby (LZS) Petr Janáček, mluvčí krajské záchranné služby.
Na stejném místě také vyrostl plechový hangár a stavební buňka se zázemím pro leteckého mechanika. „Od té doby prošla letecká záchranná služba na Vysočině výraznou proměnou, jak po technické, tak i odborné stránce,“ říká ředitelka Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina Vladislava Filová. V březnu roku 1992 zahajuje souběžnou činnost letecká záchranná služba v Havlíčkově Brodě – Kryštof 17. Vrtulníky, jejichž provozovatelem byla Armáda ČR, startovaly z letiště v Havlíčkově Brodě a pro potřeby Letecké záchranné služby byly zrekonstruovány vojenské objekty přímo sousedící s letištní plochou.
„Středisko mělo trvale k dispozici tři vrtulníky vybavené zdravotnickou technikou. Jednalo se o dva stroje Mi-2 a jeden stroj Mi-8. Činnost havlíčkobrodské letecké záchranky byla ukončena v roce 1994. Za tři roky fungování provedly posádky Kryštofa 17 celkem 1588 zásahů,“ dodává mluvčí Janáček.
V roce 1995 začíná výstavba nové budovy záchranné služby v Jihlavě, kde se o čtyři roky později, 1.12. 1999, dočká jihlavský Kryštof 12 moderního technického zázemí a nadčasově řešené posuvné plošiny, sloužící k vysunutí vrtulníku z temperovaného hangáru ke startu na zásah.
Během uplynulých třiceti let se na základně LZS v Jihlavě vystřídaly celkem čtyři typy vrtulníků. Vůbec prvním strojem byl vrtulník ruské konstrukce a polské výroby Mil Mi-2, který na Vysočině létal od samotného zahájení až do dubna roku 1994. Nového stroje se letečtí záchranáři dočkali na jaře roku 1994, kdy stávající provozovatel Alfahelicopter přešel na zcela nový typ vrtulníku – jednomotorový Bell 206L4, imatrikulační značky OK-YIP. Tento původně celý bílý stroj byl později přelakován do standardních barev společnosti, tedy bílo-modro-červené.
Středa, 6. ledna 2021, 18:54
Provozovatelem letecké záchranné služby je na Vysočině od začátku ledna společnost DSA, a. s. Vzešla z výběrového řízení pořádaného ministerstvem zdravotnictví na roky 2021 až 2028. Původní provozovatel, rakouskou společnost Helikopter Air...
„Mezi lety 1993 až 1994 uskutečnila LZS v Jihlavě úctyhodných 1445 vzletů. V roce 2003 byl vrtulník Bell 206 nahrazen novým strojem – dvoumotorovým vrtulníkem Bell 427. Tento typ vrtulníku se stal vůbec prvním na světě ve službách LZS a v Kraji Vysočina operoval až do konce roku 2016. Zároveň si dodnes drží prvenství v rekordním počtu vzletů. Za rok 2005 jich bylo 821, nejvíc v historii letecké záchranné služby na Vysočině,“ popisuje Janáček.
Na začátku roku 2017 přichází do Jihlavy nový provozovatel - rakouská firma Helikopter Air Transport, se strojem Eurocopter EC135. Tento typ vrtulníku u nás létá i v současné době. Od ledna pod vlajkou české společnosti DSA, která bude až do konce roku 2028 působit nejen na Vysočině, ale také v Jihomoravském, Libereckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém kraji.
„Posádku tvoří pilot, lékař a záchranář. Tento profesionální záchranný tým v kombinaci s dnes dostupnou moderní technikou představuje obrovskou šanci pro záchranu života pacienta," doplňuje ředitelka Filová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.