Poslední deštivé dny, které zažíváme také na Vysočině, mají vliv i na růst trávy v kraji. Na silnice Vysočiny denně vyjíždějí nákladní automobily a traktory se sekacími rameny, aby odstranily v obou směrech přebytečnou silniční vegetaci na téměř 4 500 kilometrů silnic II. a II. tříd ve vlastnictví Kraje Vysočina.
„Už v průběhu května zahájili naši zaměstnanci sečení trávy na krajnicích a přilehlých svazích silničních příkopů a práce by měly být hotové do poloviny července,“ přibližuje ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid a dodává, že letos mají silničáři se sekáním vegetace mnohem více práce.
Dodal, že kvůli deštivému počasí roste tráva doslova před očima. „Druhou seč bychom měli provádět v srpnu po sklizních, je ale možné, že to bude dříve nebo budeme muset sekat průběžně,“ dodává ředitel Necid.
Krajská správa a údržba silnic každoročně strojově upraví plochy o výměře přesahující 46 milionů m2, dalších více než 145 tisíc m2 zvládnou podsvodidlové sekačky a dalších téměř 500 tisíc m2 dosekávají silničáři ručně křovinořezy. „Vedle traktorů se sekacím ramenem využíváme také Mercedesy Unimogy, na které lze umístit až tři sekací ramena naráz. Nezbytnou součástí vybavení jsou zmíněné křovinořezy a více než 70 sekaček,“ sděluje Radovan Necid.
Silničáři na Vysočině sečou podél krajských komunikací ve dvou etapách – sečích. V první etapě se sečou dva klady, to znamená krajnice a přilehlý svah příkopu. V nepřehledných vnitřních obloucích se seče krajnice a k tomu také celý příkop. Rychlost sečení závisí na členitosti a náročnosti terénu, při dvou kladech zvládnou silničáři posekat za den až 10 kilometrů. Druhá seč začíná obvykle koncem srpna, kdy je možné ze sklizených polí posekat také náspy.
„Řidiči sekaček musí být při práci obzvlášť opatrní, protože příkopy bývají často plné odhozených věcí. To seč velmi zdržuje a navíc hrozí poškození sekacích ramen. Velmi často se setkáváme také s neukázněnými a netrpělivými řidiči, kteří naše sekačky riskantně předjíždějí. Tento týden nám „zboural“ traktor nezodpovědný řidič, který se nevěnoval řízení, narazil do traktoru zezadu a urazil nám rameno, bez kterého nemůže síct příkopy. Práci nám také komplikují i vyšší zemědělské plodiny vyseté v blízkosti křižovatek, kde zhoršují rozhledové poměry,“ přibližuje každodenní realitu práce krajských cestářů Radovan Necid.
Ten podle svých slov chápe všechny řidiče, kteří by chtěli, aby se nejdříve upravil „jejich“ úsek silnice, po kterém pravidelně jezdí do práce nebo na nákupy. „Ale máme zákonodárné možnosti a povinnosti a budeme dbát na to, aby naši inspektoři silnic kontrolovali zejména křižovatky, kde zemědělci vysází plodiny, které v rozhledovém trojúhelníku řidičům vadí, takzvaně nevidí a vznikají poměrně nebezpečné situace na komunikacích, někdy to dopadne i tragicky. Což si nikdo nepřeje,“ vysvětluje ředitel Necid.
V této souvislosti je třeba si také uvědomit, že jednotlivá cestmistrovství disponují stále stejným počtem techniky, kterou obsluhuje stejný počet zaměstnanců, do toho se naplno rozběhla stavební sezona a část pracovní kapacity se přesunula na opravy silnic II. a III. tříd. „Schválený plán sečení termínově splníme. První seč u krajských silnic by měla být kompletně hotová do 15. července,“ podotýká Radovan Necid.
K dnešnímu dni Krajská správa posekla přibližně 55 % celkového objemu těchto prací. Krajská správa a údržba vzhledem k současnému vývoji počasí a růstu vegetace usiluje o zkrácení termínu pro dokončení sečení před zákonným termínem pro celou síť silnic na Vysočině. „Věřte, že děláme vše, co je v našich silách, termín splníme a chceme ho i zkrátit," dodává ředitel Necid.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.