O internetových podvodech Drbna píše pravidelně. Nyní se na redakci obrátila čtenářka Lenka Došková, která se s podvodníkem setkala na Facebooku. Podvodník od ní chtěl údajně koupit jídelní židle. Zachovala však chladnou hlavu a vše naštěstí dopadlo dobře. Jak taková komunikace vypadala?
„Na Marketplace jsem dala inzerát na čtyři jídelní židle za čtyři tisíce korun. Hned se mi ozvala paní, která měla zájem. Dokonce se doptala na nějaké rozměry. V tuhle chvíli jsem vůbec neměla důvod myslet si, že je na druhé straně podvodník,“ řekla Drbně Lenka Došková.
Ačkoliv bylo u inzerátu napsané pouze osobní vyzvednutí, kupující trvala na zaslání Zásilkovnou. Pro odeslání měla vytvořit odkaz, aby mohl odesilatel přijít, zboží na Zásilkovně nechat a vše vyřešil bez starostí. K tomu potřebovala první údaje – jméno, telefonní číslo a e-mail.
„Když jsem mu je poslala, na e-mail mě přišla zpráva ze Zásilkovny. Vypadalo to opravdu věrohodně. Zarazila mě až výzva na přiloženém odkazu, kde stálo „Odkrýt zásilku“,“ dodává Lenka. Pro jistotu proto rozklikla detail odesílatele, kde se ji zobrazil e-mail auto_msg41251@icloud.com.
Napsala proto zájemkyni, že jí to přijde podezřelé. Ta se ji snažila přesvědčit, že tyto zprávy generuje bot a nemusí mít strach. „Když jsem ji napsala, že je to podvod, přestala se mnou komunikovat. A profil byl po chvíli nedostupný,“ uvedla Lenka.
V tomto případě se Lenka nenechala napálit. Po kliknutí na odkaz by následně pokračovala krokem, během kterého by podvodníci chtěli informace z platební karty nebo přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
Policie před podobnými podvody varuje pravidelně. Měsíčně řeší řadu takových oznámení. Vynalézavost podvodníků se navíc stále zlepšuje.
Úterý, 23. dubna 2024, 14:23
Jihlavští policisté šetří další podvod, který se stal na portálu Marketplace. Žena, která „naletěla“ podvodníkovi, přišla téměř o 100 tisíc korun. A to i přesto, že policie na veřejnost opakovaně apeluje.
„V posledních letech si všímáme, že útoky jsou stále více organizované a standardním prvkem bývají call centra či jiná společná pracoviště, kde jednotliví útočníci pracují s předem propracovanými scénáři, které se neustále zdokonalují a každý útočník si v hierarchii plní svou specializovanou úlohu,“ uvedl před časem kriminalista Ondřej Karpa.
Podle expertů se lidé mohou bránit třeba tím, že budou preferovat fyzické setkání při prodeji.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.