Státní zástupkyně Zdeňka Tománková chce pro většinu obžalovaných kvůli pádu mostu ve Vilémově stejné tresty, jaké navrhla původně, hlavně nepodmíněné. Řekla to u Okresního soudu v Havlíčkově Brodě, kde pokračovalo projednávání neštěstí z roku 2014, při kterém zemřeli čtyři lidé a další se zranili. Pro pracovníka bezpečnosti práce Martina Vodáka požaduje namísto podmínky peněžitý trest 200 tisíc korun. Jednání bude pokračovat 16. listopadu, v plánu je dokončení závěrečných řečí a možná i vynesení rozsudku.
Kvůli smrti dělníků je obžalováno devět lidí včetně stavbyvedoucích a zástupců investora. Okresní soud už ve věci jednou rozhodl. Jeho verdikt z listopadu 2018 ale v srpnu 2019 zrušil odvolací soud.
Původně státní zástupkyně obžalovala v roce 2016 kvůli obecnému ohrožení z nedbalosti deset lidí, pro šest z nich požadovala nepodmíněné tresty, pro ostatní podmínku a zákaz činnosti.
Devět obžalovaných v roce 2018 okresní soud obžaloby zprostil, čtyřletým vězením a zákazem činnosti potrestal jen stavbyvedoucího společnosti Bögl & Krýsl Josefa Spoura.
Nové projednání případu se týká devíti lidí, protože odvolací soud zastavil trestní stíhání koordinátorky bezpečnosti práce Marie Hubkové, neboť za stejnou věc jí už Státní úřad inspekce práce (SÚIP) ve správním řízení uložil pokutu. Tománková to zohlednila ve svém návrhu trestu pro Vodáka, který Hubkovou jako její kolega na stavbě zastoupil. Jeho peněžitý trest má odpovídat újmě Hubkové.
Před soudem vypovídal znalec Petr Drbohlav. Starý most byl podle něho zcela netypické konstrukce, což projektant nepředpokládal, proto nepožadoval podepření klenby před začátkem prací, ale až v jejich průběhu. Most se zřítil, když dělníci začali pod klenbou stavět podpory. Podle jednoho z obhájců, Jana Boltnara, se v řízení podařilo prokázat, že za pád nemohou obžalovaní, ale chyby v projektu. Projektanti v něm podle něho upozornili na jiná rizika, než která skutečně hrozila. „Směřovala jinam, než na čem se projektanti obhajují, že mysleli dostatečně (na rizika), když nechali podepřít, ale nechali podepřít moc pozdě. Most měl být podepřený hned na začátku, v tom to je," řekl Jan Boltnar.
Výpovědí znalce dokazování skončilo, když soudkyně Hana Doubková nepřipustila další důkazy navrhované obhajobou i státní zástupkyní.
Rekonstrukce mostu byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl. Nový most byl zprovozněn v roce 2015.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.