Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) začala zdravotníkům nabízet možnost využívat k individuálnímu specializačnímu vzdělávání její realistické simulátory včetně simulátoru nedonošeného novorozence. Kvůli zdokonalení výuky ho škola pořídila loni v září jako součást vybavení simulačních učeben katedry zdravotnických studií. Za vybavení zaplatila téměř 17 milionů korun. Přispěla na ně podpora z Národního plánu obnovy, uvedla mluvčí VŠPJ Martina Tomšů.
Realistické modely ve výuce představují podle odborné asistentky z katedry zdravotnických studií Simony Hájkové velký posun oproti běžným prezentacím a jen teoretickým informacím. „Neznamená to, že by porodní asistentky, které učím, přímo nacvičovaly intubaci nebo kanylaci pupeční cévy, ale musí zvládnout přípravu pomůcek včetně asistence u výkonů v neonatologii," řekla ČTK Simona Hájková. Zdůraznila, že akutní péče má svoje přesně stanovené postupy, které je nutné mít zautomatizované.
Model s věrnou vnější i vnitřní anatomií představuje novorozence narozeného v 27. týdnu těhotenství, který váží 1000 gramů. Se svojí realističností je tak daleko, že reaguje na všechny úkony, které při péči o něj zdravotníci dělají - simuluje zvuky dechových obtíží podle nastavené patologie, zvedá se mu hrudník jako při obtížném dýchání, v případě nedostatku kyslíku jeho kůže modrá, dokonce může simulovat dech jen do jedné plíce.
Síla modelu je v tom, že navodí reálnou situaci. Studenti nevědí, jaká poporodní adaptace je u novorozence čeká, musí stav správně vyhodnotit a adekvátně reagovat. Jak vypjaté chvíle to mohou být, už si studenti vyzkoušeli při letošních zápočtech. „Říkali, že teorii uměli, ale praktický nácvik je dostal do stresu, a jak jim neskutečně rychle běžel čas, když viděli, že miminko má projevy nějaké nedostatečnosti," řekla Hájková.
Pedagog může na dálku stav novorozence upravovat tak, aby bylo zřejmé, že student při péči postupuje správně a stav dítěte zlepšuje, nebo naopak. Postup práce je možné hodnotit i zpětně. „Krásně pak vidíme, kdy a v kterou chvíli co udělali (studenti) dobře, nebo špatně. Nebo co mohli udělat dřív a lépe. Nejde o to studenty stresovat, ale naučit je fungovat ve stresu, který je pro nás přirozený a normální, protože máme respekt z těchto stavů," řekla Hájková.
Vedle simulační učebny porodního sálu má škola také simulační učebnu vybavenou jako jednotku intenzivní péče. Zařízení tvoří realistické modely pacientů a skutečné přístroje.
S výrazně nezralým novorozencem se zdravotníci na Vysočině nesetkávají běžně. V nemocnicích v Jihlavě a Havlíčkově Brodě jsou pracoviště připravená pečovat o děti narozené od 31. týdne těhotenství. Porody extrémně nezralých novorozenců se odehrávají na vyšších pracovištích mimo kraj. „Ale akutní porod si nevybírá, takže musíme umět zajistit novorozence narozeného například v 26. gestačním týdnu, než se převeze na vyšší pracoviště. Proto je důležité tyto situace nacvičovat a opakovat. Model Paul je v tomto směru velkým přínosem pro studenty, a z mého pohledu by opakovaný nácvik uvítali i všichni zdravotníci v kraji pracující v neonatologii," dodala Hájková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.