<

Aktuálně

V Jihlavě začne příští týden fungovat carsharing. Prvních 30 minut může být zdarma více...

ANKETA: Zůstane na radnici ukrajinská vlajka? Zastupitelé Jihlavy dlouze diskutovali více...

FOTO: Na jihlavském náměstí staví konstrukci pro kluziště. Bruslení bude zdarma více...

Osmnáctiletý cizinec podváděl se SIM boxy. Nainstaloval je v hotelovém pokoji více...

DRBNA HISTORIČKA: Čeští sedláci v Jihlavě si se vším věděli rady, Němci museli do školy více...

Lidé často chodí mimo přechody a nenosí reflexní prvky, vysvětluje srážky aut s chodci dopravní expert

Autoři | Foto pixabay.com

V posledních týdnech dochází k více srážkám aut s chodci. Většina nehod je bohužel pro chodce smrtelná. Nejčastější příčiny nehod a způsoby, jak jim zabránit, vysvětluje dopravní expert Roman Budský.

Na přelomu podzimu a zimy je třeba mít se obzvlášť na pozoru. „Pro chodce jsou nejnebezpečnější listopad a prosinec, protože jsou to tmavé měsíce,“ říká Budský. Chodci jsou totiž méně vidět a při přebíhání silnice hůře odhadují rychlost a vzdálenost přijíždějících vozidel.

Podle statistik zhruba čtvrtina chodců umírá na přechodech. Lidé totiž silnice často přecházejí bezhlavě a nemyslí na to, jestli řidiči stihnou zastavit. „Hodně lidí přechází silnice mimo přechody tam, kde by měli přecházet po přechodech. Pokud je do vzdálenosti padesáti metrů přechod, podchod, nadchod nebo světelná křižovatka, jsou chodci povinni je použít. To však často nedělají,“ vypočítává další nešvary chodců dopravní expert.

Bez viny ale nebývají ani řidiči. „Řidiči se musí k přechodům přibližovat tak, aby chodce neomezili. Často jim ale nedávají přednost,“ popisuje Roman Budský. V takových případech doporučuje chodcům nechat řidiče projet a nevcházet na přechod za každou cenu.

Spousta lidí stále ignoruje povinnost nosit reflexní pásky. „Chodci jsou povinni pásky používat, když se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po okraji vozovky, pakliže tam není veřejné osvětlení,“ definuje podmínky nošení pásek Budský. Zároveň přidává informaci o tom, co je snížená viditelnost: „Je to situace, kdy účastníci silničního provozu dostatečně nevidí sebe navzájem, nebo předměty na silnici. Není to zdaleka jenom tma v noci, ale třeba i svítání, soumrak, sněžení, hustý déšť nebo mlha. Za sníženou viditelnost se považuje i pohyb v tunelu. To platí i pro tunely vevnitř osvětlené,“ doplňuje.

Kdyby všichni chodci používali reflexní prvky, polovina ze zemřelých mohla žít. Roman Budský zmiňuje, že “svítivé“ plochy našité na oblečení často nejsou dobře vidět. „Doporučuji reflexní pásky. Měly by mít zelenožlutou barvu, na tu je lidské oko nejcitlivější. Pásky musejí být blíže ke středu vozovky – chodec jdoucí po levé straně by měl mít pásku nad pravým kotníkem, protože auta svítí u země. Dobré je nosit i druhou pásku na pravém zápěstí, aby chodci byli dostatečně viditelní,“ uzavírá expert. 

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky policie, doprava, chodci, přechody, bezpečnost, dopravní expert, Roman Budský, silnice

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.