V závodě firmy Bosch Diesel v Jihlavě začala převážet materiál 12 metrů dlouhá souprava řízená autopilotem. Pohybuje se sama po trase dlouhé skoro kilometr, za den najezdí přes 60 kilometrů. Pilotní projekt autonomního transportu je součástí trendu digitalizace výroby, řekl Pavel Jelínek, který se v závodě zabývá logistikou. Bosch je největším závodem na Vysočině, ve výrobě dílů pro dieselové motory aut teď zaměstnává 4700 lidí.
Šéf skupiny Bosch v České republice a na Slovensku Milan Šlachta uvedl, že domácí závody do určité míry těží z levnější pracovní síly, tato výhoda se ale s další modernizací výroby bude ztrácet. „Proto je důležité i pro závody společnosti Bosch pracovat na Průmyslu 4.0, aby zůstaly konkurenceschopné v rámci skupiny," řekl. Průmysl 4.0 je trend digitalizace označovaný také jako čtvrtá průmyslová revoluce.
Nově zavedená přepravní souprava v jihlavském závodě se skládá z tahače a čtyř vozíků, vozí obaly i výrobky. Testovaná byla od loňského listopadu, naplno slouží od ledna. Výši investice firma nezveřejnila, návratnost očekává do tří let.
Kvůli navádění soupravy byly po trase rozmístěny speciální body, které tahač snímá pomocí laseru. Místo, kam má být materiál dopraven, volí pracovník na dotykové obrazovce soupravy. „Ten stroj jede na centimetr přesně," uvedl Jelínek. Firma díky němu ušetřila jednoho pracovníka na směnu. Bezpilotní transport hodlá Bosch v Jihlavě dál rozvíjet. O práci se prý ale lidé bát nemusí, podnik přibírá a vzhledem k nízké nezaměstnanosti má problém sehnat lidi do skladů.
Projekt Bosch uskutečnil ve spolupráci s firmou Toyota Material Handling. Její zástupce Aleš Hušek řekl, že v Evropě už firma dodala přes 500 vozíků. „V České republice máme tři instalace v provozu a několik dalších rozpracovaných," uvedl.
Skupina Bosch v ČR se skládá z šesti společností, loni zvýšila konsolidovaný obrat meziročně o 13,3 procenta na 21,2 miliardy korun. Pokud by se sečetly obraty všech firem skupiny, včetně tržeb za dodávky ostatním společnostem Bosch, které se do konsolidovaného obratu skupiny nezapočítávají, šlo by o částku 50,6 miliardy korun. Závod v Jihlavě se na ní podílel 22,7 miliardy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.