Koncept Smart city (chytré město) je velmi široký a dotýká se v podstatě všech oblastí města. Za uplynulý rok můžeme vidět řadu měst, která začínají zpracovávat svou vlastní strategii chytrého města pro různé oblasti jako je energetika, ekologie, doprava, vzdělávání, bezpečnost a jiné. Jihlava jako krajské město Vysočiny má také několik „smart“ řešení, i když v současnosti stále ještě neprovázaných.
V praxi „být smart“ znamená především zlepšení řízení dopravy, úsporné veřejné osvětlení, chytré energetické sítě nebo inteligentně řízené vytápění v městských budovách. Celosvětový koncept směřuje k zavádění informačních a komunikačních technologií a nástrojů pro efektivnější správu měst a zapojení občanů do jeho tvorby. Důležitým ukazatelem úspěšnosti je, zda zvolené řešení zpříjemní život obyvatelům a městu pomůže ušetřit náklady.
První krůčky a pokusy v zavádění moderních technologií má Jihlava dávno za sebou. Jako jedno z prvních řešení byla představena Jihlavská karta, která v době svého zavádění měla být kartou pro mnoho využití. Přesně takové by smart řešení mělo být. Karta měla v sobě integrovat jízdenku MHD, vstupenky do zoo, aquaparku Vodní ráj, průkazku do knihovny, mělo se s ní dát platit za parkování. Jihlavská karta zatím svůj potenciál nenaplnila.
Jihlavský dopravní podnik tak chystá „upgrade“ svého systému tak, aby ve vozidlech šlo platit jízdné bezkontaktní platební kartou. Novou dopravní kartu pak plánuje také Kraj Vysočina, který připravuje integrovaný dopravní systém veřejné dopravy. Nová karta pro Vysočinu by měla umožňovat to, co bylo slibováno i u té starší jihlavské.
Jedním z dalších, tentokrát již více úspěšnějších řešení, může být systém WebCall - informace pro občany využívající elektronický objednávkový systém. Jihlavský magistrát díky němu nabízí elektronické objednání pomocí internetu nebo zjištění délky fronty na odboru dopravy a správním odboru. Přesně takové by mělo být chytré město i podle jihlavského zastupitele Jiřího Dvořáčka (ČSSD). „Pod pojmem "chytré město" (Smart city) si představuji schopnost nabídnout takové služby, které ušetří čas a finance občanovi,“ odpověděl Dvořáček na dotaz, jaké chytré služby by měla Jihlava nabídnout občanům.
Samostatnou kapitolou jsou pak nové technologie v dopravě. To, jak vypadá řízení křižovatky semafory, které nejsou chytré, si Jihlava v posledních dnech zkouší na křižovatce na výpadovce na Pelhřimov u čerpací stanice ONO. To, že semafory umožňují koordinovaný průjezd městem a reagují na přijíždějící vozidla MHD či na délku kolony, už považujeme za samozřejmé.
Města jsou si dobře vědoma toho, které oblasti je potřeba inovovat a jaké technologie by jim mohly pomoci situaci řešit. Důležité je postupovat koncepčně, mít dlouhodobý plán a strategii a současně i sbírat ty nejlepší zkušenosti z ostatních uskutečněných tuzemských i zahraničních projektů.
„Cílem všech českých měst by mělo být zajištění kvalitního a příjemného prostředí nejen pro stálé obyvatele, ale i pro lidi přijíždějící za prací, kulturou, sportem nebo nákupy. Výrazně zjednodušit život ve městech lze poměrně snadno prostřednictvím stávajících technologií a digitalizací služeb,“ shrnuje Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Právě společnost Mastercard funguje jako konzultant, který pomáhá městům s plánováním, přípravou konceptu a zadávací dokumentací.
„Vývoj jde správným směrem, ale možnosti jsou mnohem širší - jmenujme například zdravotnictví, školství, vstupenky, městské mobilní aplikace nebo program bonusů pro obyvatele,“ dodává Weissová.
Politiku směřující ke Smart city shrnula pro Jihlavskou Drbnu i náměstkyně primátora Jihlavy Jana Mayerová (ANO 2011), která by město viděla jako živý organizmus, kde vše se vším souvisí a které se podřídí potřebám lidí v něm žijících - nikoliv aby se lidé museli přizpůsobovat požadavkům nekoordinovaných městských politik. „Cesta k tomu je dlouhá, nikoliv však nekonečně a první krůčky má Jihlava již za sebou,“ dodala Mayerová.
V rámci konceptu Smart city by pro Jihlavu mohl být inspirativní například systém řešení akceptace platebních karet ve veřejné dopravě v Plzni, kde funguje první projekt agregovaného jízdného v České republice, a Plzeň sama říká, že ji k tomuto řešení přivedl Londýn. „V oblasti školství lze upozornit na unikátní chytrou klíčenku, která se připravuje v pilotním projektu pro základní školu v Kolíně a spojuje v sobě platební funkce s identifikací ve škole a dalších místech mimo školu; například bude sloužit jako průkazka v městské knihovně. Další možností jsou třeba kulturní a zábavné akce, které si lze po vzoru pražského Burgerfestu užít jen s platební kartou, na kterou lze nahrát i vstupenku," uzavírá manažerka Mastercardu Zuzana Weissová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.