Aktuálně

Jemný rváč. V dokumentu o Jihlaváku Lukáši Krpálkovi se objeví i Ondřej Vetchý více...

Kněz a hasič v jednom. Když nemohu k výjezdu, aspoň se pomodlím, říká Tomáš Holcner více...

FOTO: Nová lávka v Brtnici spojuje dva břehy i generace. Lidé luštili její šifru více...

Jednoznačná shoda. Jihlava má málo veřejných toalet, myslí si čtenáři Jihlavské Drbny více...

Vlaky na Vysočině patří k nejmladším v republice, staré vozy končí ve šrotu

Autoři | Foto Se svolením Českých drah

Vozový park denně jezdící na kolejích Vysočiny patří k nejmladším v republice. Staré vlaky České dráhy nabízí k odprodeji a stávají se z nich i restaurace nebo ubytovny. Pokud o ně není zájem, míří do kovošrotu.

Jen v prvním pololetí letošního roku skončilo ve šrotu dvě stě vozů včetně lokomotiv. Více než polovinu z tohoto počtu dělaly lidové zvané „koženky“ pro dálkovou a regionální dopravu. „Do šrotu míří hlavně starší a nepopulární vozidla, která skončila provoz díky nasazení moderních vlaků,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že v dalších letech má dojít k likvidaci více než čtyř set starších a nepotřebných vozů.

České dráhy nyní provozují více než 2 100 hnacích vozidel a vozů zařazených do ucelených jednotek a více než 1 600 osobních vozů pro dálkovou a regionální dopravu. 

Dalších třináct vyražených vozidel se podařilo prodat. Stanou se netradičním zázemím pro gastronomii, ubytování, některé z nich budou využívané na nostalgické jízdy. „Mezi vozy, které dráhy nabízí k odprodeji, jsou aktuálně například patrové vozy, které jezdily na elektrizovaných tratích například z Havlíčkova Brodu do Kolína, Žďáru nad Sázavou nebo do Jihlavy,“ řekl Štáhlavský Jihlavské Drbně.

Na Vysočině je přitom aktuálně jeden z nejmladších vozidlových parků u nás. „Základ tvoří elektrické jednotky RegioPanter a dále jednotky RegioFox a motorové vozy RegioSpider,“ popsal mluvčí. Šest nejmodernějších RegioPanterů, šestnáct RegioFoxů a dále třináct ReioSpiderů a RegioSharky jsou doma v Havlíčkově Brodě.

„Dohromady je to více než šedesát jednotlivých vozidel a článků s více než 3 800 pohodlnými místy v klimatizovaných vozech. Denně ujedou moderní vozy z depa Havlíčkův Brod zhruba 13 a půl tisíce kilometrů, což odpovídá například vzdálenosti z Havlíčkova Brodu do australského Perthu. Dílem jsou to výkony za hranicemi kraje Vysočina,“ zmínil zajímavost Šťáhlavský.

Vysočinu brázdí další moderní vlaky, bezbariérové Lišky mají klimatizaci i palubní Wi-Fi. Nahlédněte dovnitř

Dva roky trvala obnova vlaků, které jezdí po Vysočině. A nyní je modernizace regionální vlakové flotily dokončena. Vysočinou teď projíždí z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky.

Moderním vozům pak na méně frekventovaných tratích v kraji vypomáhají motorové jednotky Regionova a motorové vozy z druhé poloviny devadesátých let. Co se týká dálkových vlaků přes Vysočinu, má dojít k výměně dopravce na lince R9 Vysočina Praha – Brno a také linku R11 Plzeň – Brno čeká náhrada starších vozů za modernější.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vlaky, Vysočina, modernizace, kovošrot, Regionova, RegioShark, RegioSpider, RegioFox

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.