Dnes, 07:02
V Jihlavě se natáčí dokumentární sitcom Na Dně. Jde o nový žánr mockument, který dosud v Česku chyběl. Pondělního natáčení se zúčastnila také Jihlavská Drbna a byl to zážitek, který stál za to.
„Já se rozbiju, to je jasný,“ říká herec Michal Kraus, který má jakoby v sádře pravou nohu a pravou ruku. A na invalidním vozíku má sjet z kopce. „Když se rozbije, nenatočíme potom ten záběr, jak jde ze sádrovny,“ říká naoko vážně František Maňák, který za celým projektem stojí a už myslí o krok dopředu. „Ale natočíme, jen bude mít tu sádru pravou,“ odpoví mu se smíchem kolega. Směje se celý štáb, včetně mladíka, o kterého se jedná.
Kamera, zvuk, klapka, jedeme. Skupinka stojící v pozdním pondělním odpoledni před jihlavskou nemocnici živě diskutuje, kdo vezme zasádrovaného mladíka do auta. Ten prohlásí, že se o sebe postará sám, ale jelikož ovládá vozík jen jednou rukou, místo aby odjel po chodníku zatočí a rozjede se z kopce. Mimo záběr kamery ho chytí jeden z členů štábu a kamera pak už zabírá, jak za ním jeden z jeho přátel doběhne, zatímco zraněný hrdina stojí s vozíkem těsně u zdi. „To je dobrý, já tady parkuju takhle schválně,“ křičí mladík větu, která je improvizací, ale dobrou, takže v sitcomu zůstane.
Poté, co je scéna natočená, sympatický mladík přizná, že se vlastně ani nebál. „Možná zpočátku jsem měl trochu obavy. Nedůvěřuji tomu vozíku, má vyfouklé pneumatiky a nedá se zabrzdit, ale lidem důvěřuji a nepochybuji, že by mě nezastavili,“ říká s tím, že tato scéna ani v původním scénáři nebyla. Vše vymyslel s ostatními herci, když chtěli přidat trochu legrace.
Michal Kraus se zná s Františkem Maňákem z JAMU, v minulosti byl i tři roky v angažmá v Horáckém divadle. Natáčení si užívá. „Náročný to není díky tomu, že je tady fajn parta lidí a štáb není velký. Má to takovou profesionální, svěží úroveň a moc se těším na výsledek,“ usmívá se postava, která se ve filmu jmenuje Kuba. „Další kolega Lukáš je ve filmu Michal, takže ho často někdo volá, já jdu na plac a pak se zjistí, že to byla ta postava,“ přidá humornou perličku ze zákulisí.
Natáčení není ale jen samá legrace. To třeba když v pozadí záběru zastaví reklamní auto, které shodou náhod dle nápisu v angličtině vozí koně pro film. Michal Kraus se zaraduje, že bude kopec sjíždět zasádrovaný a na koni, František Maňák však míří poprosit řidiče, zdali by mohl zaparkovat jinde. Našel pochopení, přeci jen lidé „z branže“ si vyjdou vstříc.
Horší je to s těmi, kteří míří z nemocnice. Členové štábu je žádají, aby místo, kde se natáčí, obešli, jedna starší dáma se ale projde klidně přes záběr a aby toho nebylo málo, projede s kufrem na kolečkách po zámkové dlažbě. Zvukařka ani nemusí nic říkat, všem je jasné, že dialog v tu chvíli nebyl vůbec slyšet. „Ta byla jasná už na pohled, já jsem to věděla, že s tím kufrem pojede po zemi,“ hodnotí následně jedna členka štábu.
Jindy je naopak potřeba někoho v záběru mít, to když se natáčí vchod do nemocnice. Jednu postavu udělá produkční, ale hodil by se ještě někdo. Ze dveří zrovna vychází starší dáma o holi. S dotazem na natočení souhlasí a poté, co projde kolem kamery, dostane nabídku, že její jméno bude v titulcích a že až bude seriál hotový, bude mít možnost se na něj podívat.
A bude to stát za to, slibuje si herec Horáckého divadla František Maňák, který zastává pozici spoluscenáristy, autora námětu, režiséra, producenta a také herce. „Minule jsme štáb měli do deseti lidí, teď je nás zhruba dvacet. Dříve jsme točili tři dny, teď točíme sedm dní s tím, že bude jedna půldenní dotáčka na podzim a jedna celodenní v zimě. Mám z toho obrovskou radost, je to výrazná změna,“ líčí hlavní otec celé myšlenky, zatímco kolegové instalují do auta kameru a zvukové porty kvůli další scéně. Pak se nasouká do auta, ve kterém pojede také, ale nesmí být za sedačkou spolujezdce vidět. Jde mu to, nicméně zvukařka se umí za sedačkou řidiče sklonit ještě o trochu více.
Pilotní díl, který už byl v kině, byla ukázka konceptu, aktuálně se natáčí druhý, třetí a čtvrtý díl. Dva z nich mají být na platformě stream.cz od května příštího roku, o prázdninách pak chce štáb natočit ještě pátý a šestý díl, které pak pustí od října. Televize zatím zájem příliš nejeví, přeci jen jde o zcela nový formát. „Pro nás je podstatné to mezi lidi dostat, jakkoliv,“ vysvětluje Maňák. Od pilotního dílu nijak netají inspiraci americkým seriálem The Office a vidí podobnost v tom, že kdo přežije pilotní díl a dá tomu šanci, toho to chytne.
Pondělí, 17. února 2025, 19:40
Na dně. Spojení, které má pro Jihlavu hned dva konkrétní významy. Tím prvním je název divadelního klubu v Horáckém divadle Jihlava. A také je to název pro nový seriál, který před pár dny přinesl divákům pilotní díl. Stojí za ním Maniac Production,...
„Obdivuji ho, že se do tak ambiciózního projektu pustil. Právě díky panu Maňákovi a jeho práci se do filmového dění v Jihlavě a okolí aktivně zapojilo mnoho dalších umělců a dodavatelů služeb. Těším se na výsledek a vznikajícímu sitcomu přeji mnoho úspěchů a spokojených diváků, a to i za hranicemi Vysočiny,“ říká manažerka Vysočina Film Office Eliška Rodová o Františku Maňákovi.
Natáčení před nemocnicí přitom není nijak snadné. Jednou je v záběru vidět tyč od zvukaře, pak moc svítí slunce, musí se čekat, až zajde za mrak, potom zrovna projede kolem hlasitá motorka a není slyšet, co herec říká. Několik vteřin trvající scéna se tak točí pořád dokola. A protože v tomto záběru na pozadí František Maňák roztlačuje staré auto, docela se zapotí.
„V interiérech se taky stávají věci,“ pousměje se autor seriálu na dotaz, zdali je natáčení venku složitější, a pokračuje: „V divadle jsme druhý den zavřeli dveře, aby nás někdo nerušil, a už jsme je neotevřeli. Spoustu záběrů jsme museli měnit, každý den se něco děje, ale mám pocit, že na každou smolnou věc přijde deset dobrých.“ V pondělí odhadoval, že v nemocnici budou natáčet to devíti hodin, stejně jako další den v úterý. Tím ale pro nějaký čas skončí.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám