Více práce teď mají úředníci na živnostenském úřadě v Jihlavě. V souvislosti s povinností mít založenou datovou schránku chodí lidé s žádostí o zrušení živnosti. Za první polovinu února už jihlavský úřad zrušil více než 300 živností.
„Jen za pondělí 13. února obsloužili pracovnice a pracovníci jihlavského živnostenského úřadu devadesát žadatelů o zrušení živnosti. V drtivé většině případů to souvisí se státem povinně založenými datovými schránkami, které lidé nechtějí," uvedl mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk. Dodal, že většinou jde o seniory, kteří už nepodnikají a nechtějí používat státem povinně založenou datovou schránku.
„Ti lidé většinou už dlouho nepodnikají a žijí v domnění, že živnost už zrušili. Přitom se třeba pouze odhlásili na finančním úřadě nebo na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně,“ uvádí typické případy vedoucí živnostenského úřadu v Jihlavě Jan Kubišta.
Úředníci v Jihlavě za měsíc běžně vyřeší deset až dvacet žádostí o zrušení živnostenského oprávnění, od začátku února do dnešního dne přišlo už více než 300 lidí. Zvýšení zájem podnikatelů o zrušení živnosti jihlavský úřad eviduje od listopadu 2022, kdy jich tady úředníci vyřešili 108 za měsíc. „Místo běžných dvou desítek lidí měsíčně si v prosinci 2022 požádalo o zrušení živnostenského oprávnění 120 lidí a za leden 2023 130 lidí. Ke čtrnáctému únoru už je to přes 300 vyřízených žádostí," vyčíslil mluvčí Jihlavy.
Rušení živnosti probíhá ve správním řízení, které může trvat až třicet dní. Dalších patnáct dnů je lhůta na odvolání. Živnostenský úřad v Jihlavě se však snaží většinu žádostí řešit na počkání ještě tentýž den. „Když k nám člověk přijde zrušit živnost osobně, správní řízení uzavřeme na počkání v tentýž den. Vydáme rozhodnutí, a pokud se člověk na místě vzdá odvolání, je to v ten den vyřízeno,“ popisuje postup jihlavského živnostenského úřadu jeho vedoucí Jan Kubišta s tím, že při řešení korespondenční formou se proces mírně zdrží lhůtami poštovního doručení.
Podnikající fyzické osoby, ale i nepodnikající právnické osoby v prvním čtvrtletí tohoto roku pocítí významnou změnu. Bude jim totiž automaticky zřízena datová schránka, a to na základě již dříve schválené novely zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
„Datová schránka bude povinná nejen pro všechny živnostníky, ale i další podnikatele, respektivě OSVČ; například lékaře, architekty, auditory, lékárníky apod. Datová schránka bude zřízena také spolkům, sdružením, nadacím, obecně prospěšným společnostem, společenstvím vlastníků bytových jednotek a dalším právnickým osobám, jejichž hlavním předmětem činnosti není podnikání," vysvětlil již dříve Vojtěch Srnka, mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu.
Hlavním cílem tohoto masivního rozšíření datových schránek je vyšší efektivita a zrychlení komunikace úřadů s veřejností. Stát zároveň ušetří značné finanční prostředky na poštovném, které bude moci vynaložit jinde, kde budou zapotřebí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.