Už tradičně patří druhý kalendářní měsíc preventivní akci Suchej únor. Ta má za cíl upozorňovat na nadměrné pití alkoholu ve společnosti. Koná se už po jedenácté a její účastníci právě v únoru alkohol vynechávají úplně. Nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu má v Česku podle ministerstva zdravotnictví 1,5 milionu lidí.
„Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou,“ vysvětluje za organizátory Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která kampaň pořádá.
Loni se jí zúčastnilo na devět set tisíc lidí, ještě o sto tisíc víc přitom podle statistik v Česku pije rizikově. „V Česku je stále nadměrná spotřeba alkoholu. Více než 1,5 milionu lidí v České republice má nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu a téměř šest procent celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub alkoholu," uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).
„V ideálním světě, kdy by byla nulová konzumace alkoholu, tak to bude mít největší dopady na veřejné zdraví," doplnil.
V celém Česku pravidelně minimálně jednou týdně pijí skoro dvě třetiny mužů, šestnáct procent z nich pak každý den. Tato čísla jsou jedna z nejvyšších v rámci Evropské unie.
Náklady na léčbu nemocí, sociální dopady a absence v práci, které souvisí s užíváním alkoholu, odborníci vyčíslili na 56 miliard korun ročně. Válek připomněl, že peníze, které se ze spotřební daně na alkohol vyberou, na léčbu nestačí. Podle ředitele neziskové organizace Suchej únor Petra Freimanna se vybere zhruba třetina této částky.
Do Suchýho února se loni zapojilo na devět set tisíc lidí po celém Česku. „Úspěšně dokončenou měsíční abstinenci deklaruje zhruba 90 procent lidí, kteří se do kampaně zapojí,” doplnila Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen Admosphere, která pro Suchej únor realizuje pravidelná šetření na Českém národním panelu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.