Také v Jihlavě, nejčastěji na sídlištích a v okrajových částech města, se objevují nepojízdná auta, k nimž se nikdo nehlásí. Podle zjištění naší redakce jde ročně zhruba o padesátku autovraků s tím, že jejich počet postupně klesá. S autovraky i Jihlavě, stejně jako všem větším městům, pomohla novelizace zákona, která vstoupila v platnost v dubnu 2020.
Tato novelizace výrazně pomáhá odstraňovat nevyužívaná auta z komunikací. Autovraky jsou obvykle zjišťovány při kontrolách prováděných strážníky městské policie. „Případně na základě oznámení od občanů," sdělil na dotaz redakce Drbny Radovan Daněk, mluvčí jihlavské radnice.
Podle něj je těžké určit, kolik takových odstavených nepojízdných aut bez registrační značky či platné technické kontroly se v krajském městě nachází, protože nějaké oficiální statistiky nejsou. „Pouze interně evidujeme počty spisů vedených s majiteli inkriminovaných vozidel. Jde o zhruba 50 vozidel ročně s klesající tendencí. S autovraky i Jihlavě (stejně jako všem větším městům) pomohla novelizace zákona, která vstoupila platnost v dubnu 2020. Výrazně pomáhá odstraňovat nevyužívaná auta z komunikací. Pokud totiž odstavené vozidlo má propadlou „technickou“ déle než půl roku, nemá nově na veřejné pozemní komunikaci co dělat," vysvětlil mluvčí města Daněk.
Výše zmíněná novela pomohla hlavně v případě, kdy se vozidlo nedalo označit za vrak, ale zároveň bylo zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemní komunikaci. Po novelizaci v roce 2020 v Jihlavě zmizelo téměř 80 vozidel vykazujících známky vraku. „Zaznamenali jsme 119 oznámení. Ve 36 případech se oznámení nepotvrdilo a odstavené vozidlo nebylo možno klasifikovat jako vrak, 27 vozidel bylo odstraněno na základě intervence strážníků městské policie a 56 vozidel bylo oznámeno odboru dopravy nebo odboru životního prostředí," přidává mluvčí Daněk dva roky starou statistiku.
Autovraky zjišťuje v ulicích především městská policie. „Pokud strážníci při své pochůzkové činnosti zjistí vozidlo, které není zjevně v provozu, sledují jeho stav a pokud začne naplňovat podmínky stanovené pro autovrak zákonem, provedou oznámení příslušnému správnímu orgánu, což je v našem případě jihlavský odbor dopravy," sdělil redakci Drbny Stanislav Maštera, zástupce ředitele jihlavské městské policie.
Když se ukáže, že vozidlo není podle zákona autovrakem, ale je někde pouze dlouhodobě odstavené, pak se zjišťuje, zda je za něj placeno zákonné pojištění a nebo zda má platnou technickou prohlídku. Pokud se ukáže, že není ani pojištěné a navíc má propadlou „technickou", pak je vše opět oznámeno na odbor dopravy, který pak může rozhodnout o jeho odstranění z komunikace. „Takových rozhodnutí udělá náš odbor dopravy ročně kolem patnácti," vypočítal Karel Trojan, vedoucí oddělení silničního hospodářství a komunálních služeb na jihlavském odboru dopravy.
Stanislav Maštera za jihlavskou městskou policii zmínil, že autovraky se nejčastěji vyskytují v okrajových částech města a také na sídlištích.
Letos v srpnu proběhla v Liberci dražba autovraků. Podle serveru idnes.cz bylo zájemcům nabídnuto celkem 15 vozidel, přičemž startovací cena u každého vozidla začínala na dvou stovkách korun. Toto se podle Karla Trojana aktuálně neplánuje. „Doposud nebyla provedena v Jihlavě žádná dražba odtažených vozidel," doplnil za jihlavský odbor dopravy Vladimír Hruška.
Podle mluvčího města Daňka je jednou z možností, jak se co nejvíc zbavit autovraků v ulicích, umístění výzvy přímo na auto. „Nejvíce zabírá, když auto označíme/polepíme a vyzveme majitele vozidla k odstranění důvodu, pro který nesmí být odstavené vozidlo provozováno na pozemních komunikacích, nebo k odstranění vozidla mimo pozemní komunikaci – hovorově řečeno, auto po půl roce bez platné technické polepíme a označíme za vrak. Pak relativně brzy z ulice takové auto zmizí, buď si ho odveze, a nechá ekologicky zlikvidovat sám vyzvaný majitel nebo prostě „zmizí“. My nezjišťujeme a neumíme zjistit, kdo a kam ho odvezl, ale už nepřekáží na ulici," zmínil Radovan Daněk poznatek z praxe a ještě dodal, že je pak rozdíl v tom, zda auto překáží na komunikaci, pak to řeší odbor dopravy, nebo zda je na zeleni, pak to řeší odbor životního prostředí. Takových aut „na trávě“ je v Jihlavě odhadem přibližně kolem deseti ročně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.