Pavel Fuksa je grafický designér z Prahy, který byl v letech 2014, 2016 a 2018 zařazen na seznam 200 nejlepších ilustrátorů světa, pracoval pro Google, Facebook, Baracka Obamu, Nike, Lego, ale taky pro pražský magistrát nebo radnici Prahy 3, pro kterou vytvořil celý set materiálů pro samostatnou Svobodnou republiku Žižkov. Na konci minulého roku vydal 29 obálek fiktivních skript Vysoké školy života. Výtěžek z nich poslal zdravotníkům z Motola.
Když devětatřicetiletý Pavel Fuksa zrovna nepracuje v zahraničí, bydlí v Praze 6, kde vyrostl. Během svojí kariéry pracoval jako kreativní ředitel několika agentur, než začal pracovat na volné noze. „Průběh mojí kariéry by se vlastně zatím dal shrnout tak, že jsem byl nejdřív mladej ambiciózní blbeček, pak starší ambiciózní blbeček, pak starší ambiciózní neblbeček, no a za chvilku už budu patřit do kategorie takových moudrých doyenů české reklamy.“
„Myslíte si, že jste nejlepší grafický designér v České republice?“ ptám se. „Podle žebříčku jsem nejspíš nejlepší art director a ilustrátor,“ odpovídá Pavel a míchá si kafe. Hned čtrnáctkrát se práce pod jeho vedením objevily v prestižním výběru světových reklam Lürzer's Archive a v historickém žebříčku českých tvůrců drží první místo v kategoriích art director a ilustrátor. „Je nesmírně těžký a prestižní se tam dostat, ale jednu dobu jsme tam s našimi pracemi byli docela často, v několika číslech ročně.“
Když šel Pavel Fuksa před sedmi lety na volnou nohu, bál se nedostatku klientů, k čemuž však rozhodně nedošlo „Od té doby jsem prakticky neměl hluché místo. Věnuju se kreativním věcem, graficko-designérským, reklamním a ilustrátorským projektům.“
Spolupráci s klienty, kteří mají představu o tom, jak by měla jejich kampaň vypadat, Pavel popisuje jako souboj představ a také jako souboj dvou nebo více eg. „Není to tak, že se ráno vzbudím a pobíhám po rozkvetlé louce, zatímco nabízím klientům roztodivné nápady a oni křičí radostí a večer se všichni válíme v penězích,“ říká s nadsázkou sobě vlastní.
„Design a reklama jsou kromě fotbalu a očkování takové obory, na které má každý v Česku názor a každý má nějakého bratrance, který umí s Photoshopem. Důležité je klientovi neustále ukazovat, že jste pro daný projekt prospěšný.“
V roce 2010 přišla nabídka pracovat pro Baracka Obamu. „Jednoho dne mi prostě přišel e-mail od kreativního týmu, který v tu dobu pro pana prezidenta pracoval. Tehdy se rozjížděla platforma Google Politics, která už teď úplně zapadla. Jeden z projevů k národu jel právě přes tuto platformu a na mně bylo, abych dal celé této akci podobu.“
Tvorbu Pavla Fuksy mohou lidé znát i z televizních obrazovek. K tomu se dostáváme, když se zeptám na to, jaký svůj projekt má opravdu rád. „Mám rád kompletní práci pro Primu Krimi. Celá vizuální výbava tohoto televizního kanálu je je kreativní, lahodící oku, funkční a oceněná, čehož by chtěl se svou prací docílit určitě každý autor.“
Mezi další svá oblíbená díla, jichž je autorem, řadí například vizuální identitu papírnictví Kartotéka. „Pak mě ale vždycky baví zahraniční práce, kde člověk zjistí, jak se kampaně vymýšlejí v Bejrútu, v Jerevanu nebo v Dubaji v padesátým patře mrakodrapu, odkud není vidět nic než poušť.“
Kromě práce pro klienty je Pavel Fuksa známý také svými osobními projekty. „Tohle mě vždycky hrozně bavilo, mám jich spoustu za sebou a spoustu před sebou. Baví mě to díky tomu, že jsem sám sobě klientem a nikoho nemusím přesvědčovat, prostě to udělám tak, jak se mi to líbí a je to hotový.“
V loňském roce se Pavel Fuksa věnoval tvorbě vizuálně promyšlené kampaně pro Prahu 3 ke 140. výročí povýšení Žižkova na město. „Například na známkách Republiky Žižkov jsem zachytil mimo jiné souhvězdí Velký Žižkov, zařazení mariáše do programu olympijských her 2028, leteckou společnost Air-Žižka nebo podepsání příměří mezi Žižkovem a Vinohrady. Známky byly součástí velkého balíku Vítání občanů a občánků Svobodné republiky Žižkov, který dále obsahoval turistickou mapu Žižkova s okružní mapou metra Ž, rodný list, pohledy se známými rodáky či obyvateli čtvrti a nálepku na auto či kárku.“
Mezi své osobní projekty hrdě řadí například známky pro Miloše Zemana nebo nově vzniklá skripta Vysoké školy života. „Skripta se snaží přiblížit kolektivnímu vědomí lidí nad třicet let o tom, jak zhruba vypadaly učebnice v devadesátkách, osmdesátkách nebo sedmdesátkách. Chtěl jsem, aby čtenář sice pochopil, že je to sranda, ale až po pár vteřinách.“
Server Médiář zařadil skripta Vysoké školy života na třetí místo mezi českými reklamními kampaněmi, lepší už byla jen vánoční reklama na Rohlik.cz s Jiřím Bartoškou a pražská kampaň na podporu očkování s názvem Proměněná Praha.
„Skončili jsme až třetí. Jedna paní porotkyně to nepochopila, napsala, že to implikuje, že lidé, kteří nemají vystudovanou vysokou školu, nejsou plnohodnotnými bytostmi, což tak samozřejmě vůbec nebylo myšleno,“ neskrývá Pavel Fuksa zklamání z toho, že se svým projektem obsadil „jenom“ třetí místo.
Skripta Vysoké školy života posloužila také dobré věci. „Plakát a obálky knížek jsme prodávali přes dva kanály. Fyzický plakát jsme prodávali přes e-shop a druhým kanálem bylo to, že jsem vůbec poprvé zkusil svoje díla prodávat ve virtuální formě jako NFT, kdy jsem jednotlivé obálky dal do aukce a peníze, které jsme vydělali, jsme ve spolupráci s Alzou darovali ve formě poukazů na nákupy na Alze pro zaměstnance tří nejexponovanějších oddělení motolské nemocnice.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.