čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Policie kontrolovala cyklisty. Na Jihlavsku dostali reflexní prvky a blikačku na kolo

Jak je obecně známo – prevence není nikdy dost. I proto proběhla včera na Jihlavsku dopravně bezpečností akce, která se tentokrát zaměřila na cyklisty a jejich bezpečnost. Jak podotkla mluvčí policistů Dana Čírtková, policisté v Kraji Vysočina od začátku letošního roku do konce srpna vyšetřovali celkem 104 dopravních nehod, na kterých měli účast cyklisté.

Z toho bylo 77 cyklistů a zbytek cyklistek. „Z celkového počtu dopravních nehod s účastí cyklistů jich 66 cyklisté zavinili. Tři cyklisté při letošních dopravních nehodách zemřeli, sedm jich utrpělo těžké zranění a 83 cyklistů bylo zraněno lehce. Pouze 11 cyklistů vyvázlo z nehody bez zranění.  V patnácti případech policisté zjistili, že cyklista byl při nehodě pod vlivem alkoholu,“ vyčíslila Dana Čírtková, mluvčí policistů.

Během zmíněné včerejší akce, která proběhla na Jihlavsku, policisté cyklistům rozdávali reflexní prvky a také blikačky na jízdní kola.

Nechránění cyklisté jsou nejohroženější skupinou

„Cyklisté jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je jeho opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a vhodné oblečení,“ doporučuje Dana Čírtková.

Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem, chrání cyklistovu hlavu a v mnoha případech již přilba zachránila jejímu uživateli život. Je proto vhodné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více než osmnáct let.

Přilba v 85 procentech zabrání poranění hlavy

„Jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je totiž právě poranění hlavy. Cyklistická přilba zabrání v 85 procentech případů úrazů hlavy a 88 procentech případů úrazů mozku. Při střetu vozidla s cyklistou dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu vozidla nebo jinou překážku - strom, obrubník, patník. V závislosti na síle úderu může poranění hlavy vyústit v dlouhodobé poruchy soustředění, bolesti hlavy a problémy s rovnováhou, případně ve vážné poškození mozku či úmrtí,“ doplňuje další důležité pravidlo mluvčí policistů.

Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.

Za řídítka pod vlivem alkoholu

Při dopravních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Letos jich při nehodách policisté zjistili patnáct. „Tito cyklisté si zřejmě neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 tisíc korun,“ dodává Čírtková.

Při dodržování všech zásad bezpečné jízdy na jízdním kole lze výrazně snížit nebezpečí úrazů, které hrozí nejen cyklistům, ale i ostatním účastníkům silničního provozu.

Foto Policie ČR

Štítky bezpečnost, cyklista, kontrola, policie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.