V průběhu celého letošního roku se policisté na Vysočině v rámci své služby zaměřili v rámci nejrůznějších preventivních akcí také na bezpečnost chodců. V této činnosti budou v nadcházejících měsících pokračovat i nadále, zejména kvůli nadcházejícímu podzimu, kdy se pro ně mohou stát nebezpečnými ranní mlhy, také častěji prší a dny se zkracují.
„Každý chodec by měl na takové počasí reagovat a uvědomit si, že i on je účastníkem silničního provozu a je třeba, aby byl řádně vidět. Když použije chodec na svém oblečení reflexní prvek, zvyšuje tím za snížené viditelnosti svoji viditelnost až na dvě stě metrů,“ říká David Linhart, policejní mluvčí.
Zodpovědný chodec se po silnicích pohybuje podle platných pravidel, využívá značených přechodů pro chodce, a tam, kde nejsou, se pohybuje nejen podle předpisů, ale především tak, aby neohrozil sebe ani další účastníky silničního provozu.
„Kdo je chodec, nám vymezuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, kde je uvedeno, že chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně,“ pokračuje Linhart.
Od února 2016 mají chodci novou povinnost. Pokud se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, pak jsou povinni mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu a mít je umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
„Pokud chodec za takovéto situace na sobě nemá umístěný prvek z reflexního materiálu, vystavuje se nebezpečí postihu, za který mu na místě v příkazním řízení hrozí pokuta až do výše dvou tisíc korun. Neoznačený chodec se vystavuje kromě ohrožení vlastního života také riziku, že zodpovídá se všemi možnými následky za případnou dopravní nehodu, kterou by svou neviditelností způsobil,“ doplňuje David Linhart.
Reflexní prvky ani jejich počet či rozměry nejsou zákonem blíže upraveny. Mohou to být jakékoliv prvky s reflexní úpravou (reflexní přívěsky, vesty, reflexní šle, reflexní páska, reflexní nášivky), které jsou viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu. Nejvhodnějším řešením z tohoto pohledu je buď reflexní vesta, nebo reflexní páska. Čím větší reflexní plocha, tím je chodec lépe vidět. „Nejvhodnější je umístit pásku na konec rukávu, kdy pohyb ruky zvyšuje viditelnost. Možné je také umístit reflexní pásku na nohu nad kotník. Pokud má chodec pouze jednu pásku, měla by být vždy umístěna blíže ke středu vozovky tak, aby pro ostatní účastníky silničního provozu byla viditelná co nejlépe,“ jmenuje Linhart.
Řidič zaznamená chodce, který má na sobě prvek z reflexivního materiálu, již z dvousetmetrové vzdálenosti. Tímto výrazně stoupá šance na případný úhybný manévr. Bez reflexního prvku je na tom nejhůře chodec v tmavém oblečení. Například v modré barvě je vidět jen na 18 metrů, což je vzdálenost, při níž řidič stačí člověka pouze zaznamenat. Označený chodec poskytne poskytne řidičům motorových vozidel dostatek potřebného času na reakci a výrazně sníží riziko srážky s vozidlem.
„Vhodné oblečení by měl chodec volit pro lepší viditelnost i ve dne. K tomuto účelu se používají takzvané fluorescenční materiály, které známe například z reflexivních vest, pracovních oděvů, doplňků oblečení. Jde o jasně žlutou, zelenou či oranžovou barvu. Tyto materiály však svoji funkci v noci ztrácejí. Důležité je také připomenou, že chodci smějí jít po pozemní komunikaci maximálně dva vedle sebe a za snížené viditelnosti nebo nepřehledných a nebezpečných úsecích pouze jednotlivě za sebou,“ uzavírá rady pro chodce David Linhart.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.