Aktuálně

Toalety pod jihlavským Priorem jsou tři roky zavřené. Jaký bude jejich další osud? více...

Ano, pil jsem alkohol, přiznal opilý cizinec. Nebezpečně kličkoval po dálnici D1 více...

Decroix, Vlček, Oborná, Koten? Volební lístky už míří do jihlavských domácností více...

Vlaky na Vysočině patří k nejmladším v republice, staré vozy končí ve šrotu

Autoři | Foto Se svolením Českých drah

Vozový park denně jezdící na kolejích Vysočiny patří k nejmladším v republice. Staré vlaky České dráhy nabízí k odprodeji a stávají se z nich i restaurace nebo ubytovny. Pokud o ně není zájem, míří do kovošrotu.

Jen v prvním pololetí letošního roku skončilo ve šrotu dvě stě vozů včetně lokomotiv. Více než polovinu z tohoto počtu dělaly lidové zvané „koženky“ pro dálkovou a regionální dopravu. „Do šrotu míří hlavně starší a nepopulární vozidla, která skončila provoz díky nasazení moderních vlaků,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že v dalších letech má dojít k likvidaci více než čtyř set starších a nepotřebných vozů.

České dráhy nyní provozují více než 2 100 hnacích vozidel a vozů zařazených do ucelených jednotek a více než 1 600 osobních vozů pro dálkovou a regionální dopravu. 

Dalších třináct vyražených vozidel se podařilo prodat. Stanou se netradičním zázemím pro gastronomii, ubytování, některé z nich budou využívané na nostalgické jízdy. „Mezi vozy, které dráhy nabízí k odprodeji, jsou aktuálně například patrové vozy, které jezdily na elektrizovaných tratích například z Havlíčkova Brodu do Kolína, Žďáru nad Sázavou nebo do Jihlavy,“ řekl Štáhlavský Jihlavské Drbně.

Na Vysočině je přitom aktuálně jeden z nejmladších vozidlových parků u nás. „Základ tvoří elektrické jednotky RegioPanter a dále jednotky RegioFox a motorové vozy RegioSpider,“ popsal mluvčí. Šest nejmodernějších RegioPanterů, šestnáct RegioFoxů a dále třináct ReioSpiderů a RegioSharky jsou doma v Havlíčkově Brodě.

„Dohromady je to více než šedesát jednotlivých vozidel a článků s více než 3 800 pohodlnými místy v klimatizovaných vozech. Denně ujedou moderní vozy z depa Havlíčkův Brod zhruba 13 a půl tisíce kilometrů, což odpovídá například vzdálenosti z Havlíčkova Brodu do australského Perthu. Dílem jsou to výkony za hranicemi kraje Vysočina,“ zmínil zajímavost Šťáhlavský.

Vysočinu brázdí další moderní vlaky, bezbariérové Lišky mají klimatizaci i palubní Wi-Fi. Nahlédněte dovnitř

Dva roky trvala obnova vlaků, které jezdí po Vysočině. A nyní je modernizace regionální vlakové flotily dokončena. Vysočinou teď projíždí z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky.

Moderním vozům pak na méně frekventovaných tratích v kraji vypomáhají motorové jednotky Regionova a motorové vozy z druhé poloviny devadesátých let. Co se týká dálkových vlaků přes Vysočinu, má dojít k výměně dopravce na lince R9 Vysočina Praha – Brno a také linku R11 Plzeň – Brno čeká náhrada starších vozů za modernější.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vlaky, Vysočina, modernizace, kovošrot, Regionova, RegioShark, RegioSpider, RegioFox

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.