K revoluci v linkové autobusové dopravě na Jihlavsku došlo minulou neděli. Domácí Icom transport skončil, nahradil ho Busem, tedy ČSAD Autobusy České Budějovice. Začaly jezdit nové autobusy, výrazně se změnily jízdní řády. Čtenáři Jihlavské Drbny se podělili o své názory na změnu a první poznatky.
Autobusy Iveco Crossway v délce od deseti do patnácti a půl metru ještě voní novotou, mají pohodlné sedačky a u některých míst je možnost si přes USB dobít elektroniku. LCD obrazovka ukazuje několik příštích zastávek a nechybí ani velkým písmem aktuální čas. Přesto ne všichni jsou s komfortem ve vozech spokojeni.
Například Petře Karolíně Coufalové vadí, že autobusy nemají bezpečnostní pásy a sedačky jsou bez opěrek. Kritika se snášela i na řidiče. Josef Soukup psal o najetí na obrubník, který se tím poškodil, blokování houkající sanitky za sebou nebo o protijedoucím autě, které muselo uhnout do strouhy. „Jel jsem zatím jednou. Autobus se po půlce cesty rozbil a musel jsem přestoupit na jiný,“ podělil se o svou zkušenost Patrik Krolák, jenž rovněž přišel o nějaké spoje, které využíval.
Jízdní řády, to je kapitola sama o sobě. Kraj Vysočina coby jejich autor uvádí, že nově autobusy ročně ujedou o pětadvacet procent kilometrů více, ozývají se ale nespokojení cestující. „Bydlím v malé obci Brtnička a nový jízdní řád udělal z této obce rezervaci . Autobus na Jihlavu nebo na Třešť vyjíždí z Dlouhé Brtnice. Nikoho už nezajímá, jak se na tento spoj máme dostat. Asi pěšky. Nikdo z úředníků, kteří navrhovali tyto jízdní řády, nechodil dva kilometry za deště, v mrazu na spoj do práce. Nechápu, proč nemohly být zachovány spoje, které vyhovovaly mnoho let,“ smutnila Božena Šťávová.
O zrušení linky, která fungovala dvacet let bez problémů, se zmínila i Kateřina Hávová. „Ta tam je integrovaná doprava, protože podle nových jízdních řádů vám bus ujede o 1 nebo 2 minuty. A lživé jdou i informace o konzultacích se starosty obcí. U nás to bylo pouze suše oznámeno,“ zlobila se.
Neděle, 30. března 2025, 14:32
V neděli 30. března poprvé vyjel na Jihlavsku nový dopravce, který bude zajišťovat linkovou autobusovou dopravu dalších deset let. V designu Veřejné dopravy Vysočiny jezdí autobusy Iveco Crossway v délkách od deseti a půl do patnácti metrů.
„Jízdní řády jsou katastrofální. Některé obce jsou odříznuté,“ nebrala si servítky Vladimíra Teichmanová. „Pár spojů se mi posunulo úplně nesmyslně, že musím jet delší dobu vlakem,“ přidala se Romana Blechová. Jinde jsou ale časté stížnosti na zpoždění, což může souviset s tím, že jezdí noví řidiči, kteří se musí se vším seznámit. Některé děti kvůli tomu údajně přichází pozdě do školy. Podle dalšího cestujícího jsou pro pracující nesmyslné příjezdy do Jihlavy v 6:05 a 7:05 nebo odjezdy v 13:33 a 14:55 oproti dřívějším 14:15 a 14:50.
Samozřejmě jsou i cestující, kteří si změnu pochvalují. „U nás vše ok a hlavně mnohem lepší spoje,“ uvedla například Bohunka Chalačeva. „Já jsem spokojen jak s autobusy, tak s řidiči. Jediný spoj mi nevyhovuje, ale vyřešil jsem to jinak, takže bez problému,“ zhodnotil Tadeáš Beneš. Lepší spojení a pěkné autobusy hodnotí pozitivně i další. Na lince Jihlava-Polná jsou dle cestujících řidiči slušní a jezdí včas. Nové spoje si nemohl vynachválit ani Filip Černý. „Nemůžu si stěžovat, luxusní spoje,“ uvedl Milan Růžička.
Při změnách v hromadné dopravě přirozeně nějaký čas trvá, než si cestující zvyknou a osvojí si novinky, týden například už mohou jezdit z Třeště přes Brtnici do Okříšek a dále rychlíkem do Brna, zlepší se i cestování do Jihočeského kraje.
Sobota, 8. března 2025, 15:42
Po 30. březnu dojde k plánované změně jízdních řádů autobusů v rámci Veřejné dopravy Vysočiny, týkat se budou především Jihlavska. Ceník se nemění, autobusů bude jezdit podstatně více.
Cestující, kterým způsobí změny jízdních řádů problémy, mohou kontaktovat přímo Kraj Vysočina na e-mailové adrese dotazyvdv@kr-vysocina.cz. „Všem doručeným dotazům, podnětům i návrhům jsme se vždy věnovali,“ prohlásil náměstek hejtmana Vladimír Novotný (SOCDEM). Lidé se mohou obrátit i přímo na hejtmana Martina Kuklu (ANO), který k tomuto kroku vyzval na sociálních sítích, většinou ale jedná spíše se starosty jednotlivých obcí.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám