Na rok 2027 se chystá dlouho očekávaná oprava Znojemského mostu. Hejtmanství již rozhodlo, jak bude oprava mostu v jeho vlastnictví vypadat, vedení Jihlavy by však rádo do nové podoby rovněž promlouvalo.
Téma otevřela na zasedání zastupitelstva opoziční zastupitelka, architektka Tereza Kafková (PiFo). Litovala, že nebyla na rekonstrukci mostu architektonická soutěž. „Myslím si, že kraj by se měl naučit komunikovat s městy, kterým vstupuje do veřejného prostoru a zásadně ovlivňuje to, jak to město bude fungovat,“ prohlásila.
Na její slova reagoval jihlavský zastupitel a dnes již bývalý hejtman Vítězslav Schrek (ODS + KDU-ČSL). „Kraj nemá jen jihlavské mosty, má jich desítky a jsou v řadě případů na území měst. Kdyby měl Kraj Vysočina vždy vypisovat architektonickou soutěž, tak s tím bude muset kalkulovat v nákladech i v personálním obsazení a to má nějaké limity,“ odpověděl.
On sám byl však dle vlastních slov nakloněn k dohodě, aby město udělalo architektonickou soutěž a hejtmanství pak v souladu s ní financovalo rekonstrukci mostu. Doprovodnou infrastrukturu jako třeba dětské hřiště pod mostem by si pak zaplatilo město ze svého rozpočtu.
Po volbách se však změnilo vedení kraje, Kafková tak apelovala na přenášení zájmu z jihlavské radnice na hejtmanství politiky z hnutí ANO. Ti jsou ve vedení Jihlavy i Kraje Vysočina, náměstek primátora Jiří Pokorný je zároveň náměstkem hejtmana. Ten řekl, že projekt lze diskutovat.
Ve věci se angažuje také jihlavský radní a architekt David Beke (ODS + KDU-ČSL), podle kterého nezapracoval krajský úřad do požadavků pro architekta téměř nic z toho, co chtělo město. Proto oslovil v této věci hejtmana Martina Kuklu (ANO), náměstka pro dopravu Vladimíra Novotného (SOCDEM) i ředitele krajského úřadu Zdeňka Kadlece. „Budeme společně pečlivě vážit, co je a není přijatelné,“ řekl před dalšími jednáním a připomněl, že na sto let jako most se neprojektuje ani Horácká multifunkční aréna.
Stavba by měla omezit provoz jen na devět měsíců a Kraj Vysočina za ni zaplatí odhadem 76 miliónů korun.
Most musí být opraven po dokončení jihovýchodního obchvatu, zároveň ale v návaznosti na evropský projekt týkající se trolejí nad mostem je nejpozdějším termínem rok 2027. „S ohledem na projekční přípravu, samotná povolení a proces veřejné zakázky na realizaci je rok 2027 těsný, ale zatím zvládnutelný,“ řekl Vladimír Novotný. Návrh objízdných tras a harmonogram budou součástí projektové dokumentace, zásahy do projektu by ale mohly znamenat prodlení a ohrožení dotací pro dopravní podnik.
Při rekonstrukci má být zachována kvalitně založená spodní část mostu, nosníky sneseny a vybetonována nová konstrukce s náběhy. „Stavba by měla omezit provoz jen na devět měsíců a Kraj Vysočina za ni zaplatí odhadem 76 miliónů korun,“ sdělil hejtman Martin Kukla. Most propojující centrum Jihlavy s výpadovkou na Znojmo a Třebíč patří k nejfrekventovanějším tahům ve městě, vzhledem ke stavu tam byl ale už v roce 2023 omezen provoz především nákladních aut.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.