Počasí dnes-1,8 °C, zítra-1,5 °C
Sobota 22. února 2025  |  Svátek má Petr
Bez reklam

Aktuálně

Rodiče, připravte se. V sobotu ve čtyři hodiny odpoledne začíná možnost hlásit děti na tábor v zoo více...

Kabát, Marek Ztracený, Kryštof nebo Leoš Mareš? Horáckou arénu otevře česká hvězda více...

Mladík v trolejbusu zaútočil na seniorku, policie nyní hledá jeho druhou oběť více...

Na změny jízdních řádů na základě podnětů od cestujících nerezignujeme, říká ředitel DPMJ Radim Rovner

Jihlavská MHD se těší velké popularitě, nikdy v historii nejezdilo městskými autobusy a trolejbusy více lidí než v současnosti. Uvažuje ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner o návratu kloubových autobusů? Co si myslí o dvou nových zastávkách, které letos vzniknou? A je potřeba prodlužovat časy spojů z důvodu hustého provozu? Nejen na tyto otázky odpověděl v následujícím rozhovoru.

MHD jezdí historicky nejvíce lidí. Plánujete po posílení spojů loni v září další zkrácení intervalu v časech, kdy je to třeba?

Vzhledem k očekávaným poměrně velkým výlukám elektrické trakce a s tím spojenou potřebou náhradní dopravy v autobusech během jara a léta tohoto roku není další posílení intervalů spojů MHD v plánu, ani v našich možnostech.

Samozřejmě jsme ale nerezignovali na drobné změny na základě podnětů od cestujících jako je například rozšíření obsluhy zastávky Zoologická zahrada o linku 10 a další.

Neuvažujete o návratu kloubových vozů, které mají větší kapacitu?

Nasazení kloubových vozů v tuto chvíli neplánujeme vzhledem k jejich problematickému využití mimo dopravní špičku v pracovních dnech a to ještě pouze ve dnech školní výuky. DPMJ ale jeden kloubový trolejbus 15 Tr vlastní. A využívá pro účely retrolinek.

Jaký je vlastně stav vozového parku? Kolik máte autobusů, kolik trolejbusů, jakého průměrného stáří a jaká bude letos obměna?

Trolejbusů máme 13 parciálních, 26 bez baterie a jeden retrotrolejbus, takže celkem 40 kusů. Autobusů máme 38 v provozu MHD a jeden retroautobus, takže celkem 39 autobusů. V září letošního roku nasadíme dva nové autobusy SOR NS 12 CNG, v blízké době budeme vypisovat výběrové řízení na až 20 nových trolejbusů s dodáním v letech 2026 a 2027.

Klasické trolejbusy dočasně nepojedou

V tomto roce má začít stavba Jihozápadní trolejbusové tangenty, co je letos v plánu?

Práce začnou přibližně za měsíc budováním základových patek nových trakčních stožárů. Už teď je možné vidět oranžové kolíky od geodeta s jejich přesnou polohou na Hradební ulici v místě křižovatky se Žižkovou ulicí.

V letošním roce plánujeme výstavbu nového trolejového vedení v celé ulici Žižkova od křižovatky s Hradební po smyčku u čerpací stanice ONO na křižovatce s Rantířovskou. Dále pak vybudování nové trakční měnírny U Cvičiště a potřebných napájecích kabelů.

A ovlivní tyto práce nějak cestující v MHD?

Neměly by se jich nijak dotknout, pouze musí v určitém termínu počítat s tím, že klasické trolejbusy na linkách H a D dočasně nahradíme autobusy nebo parciálními trolejbusy.

Mohla by se letos posunout integrace s VDV v tom smyslu, aby se na jízdní doklad z MHD dalo jezdit i linkovými autobusy a vlaky?

Podrobnosti o integraci mezi MHD a VDV jsou na webu www.dpmj.cz v sekci Pro cestující.

Takto to už dnes funguje v samotné Jihlavě a jejich příměstských částech při použití časové jízdenky na 30 minut a 24 hodin nebo při použití časového kuponu. O dalším rozšíření se v tuto chvíli neuvažuje

Loni vznikla zastávka u zoo, kterou veřejnost nejdříve chtěla a pak kritizovala. Letos mají přibýt Dvořákova a U Soudu – jaké jsou reakce na tyto novinky?

Zastávka Dvořákova je určitě potřeba, což se ukázalo například v období uzavírky Masarykova náměstí, kdy se zřizovala jako náhradní zastávka a stala se poměrně velmi vytíženou. Její význam ještě vzroste po otevření Horácké multifunkční arény.

Zastávka U soudu vzniká v souvislosti s přesměrováním linek E a H na nově budovaný centrální dopravní terminál a předpokládá se její dobré vytížení cestujícími. I proto již byla linka E prodloužena až na konečnou v Ráji, aby se cestující z Centrálního dopravního terminálu dostali přímým spojem na Masarykovo náměstí dolní a do oblasti Znojemské ulice. Linka H pak z CDT a této zastávky v intervalu 20 minut obslouží zastávky VŠPJ, oblast okolo Nemocnice Jihlava a Žižkovu ulici.

V Jihlavě loni přibylo přes tisíc aut, vnímáte větší provoz, zpožďují se vozy nebo musíte upravovat jízdní řády ve smyslu prodlužování jízdní doby?

Ano, silný provoz a z toho plynoucí zdržení našich spojů je bohužel už dlouho každodenní realita. Dopravní podnik je vzhledem k zahušťování provozu v Jihlavě nucen prodlužovat jízdní doby spojů MHD především v odpolední dopravní špičce. To znamená, že jízdní řády už připravujeme s tím, že počítáme se zdržením spojů v kolonách. Takto byly v roce 2023 upraveny jízdní doby na linkách H a G, od září 2024 také na páteřní lince B. Tento stav samozřejmě výrazně zvyšuje personální potřebu na obsazení linek MHD a ve svém důsledku i celkové náklady, které musí Statutární město Jihlava na MHD vynakládat.

Chtěl byste závěrem říct ještě o nějaké novince, které se Jihlavané letos v souvislosti s MHD dočkají?

Za zmínku možná stojí ještě naše další aktivita směřující k větší čistotě Jihlavy a hlavně k většímu komfortu našich cestujících. Loni jsme na úklid zastávek nasadili jednu naší pracovnici, která se stará o zametání, čištění a umývání zastávek. Je až nepochopitelné, jak se někteří lidé chovají, když například odhazují nepořádek pod sebe, místo aby ho odložili do koše nebo do popelnice. Víc o činnosti naší pracovnice psaly Ježkovy oči. Video o úklidu zastávek najdete na YouTube kanálu DPMJ.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Dopravní podnik města Jihlavy, Radim Rovner, novinky, trolejbusy, zastávky, úklid

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Na změny jízdních řádů na základě podnětů od cestujících nerezignujeme, říká ředitel DPMJ Radim Rovner | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.