Přestože si jihlavská radnice uvědomuje, že není dobré často měnit pravidla parkování v modrých zónách, k určitým úpravám přistoupí. Vyjde při nich vstříc lidem.
Snadnějšímu pochopení má pomoci opuštění označení jednotlivých režimů jako rezidentní, krátkodobé nebo střednědobé parkování, nově se bude mluvit pouze o barvách – modrý, oranžový a fialový režim. „A kdo zaparkuje v tom režimu, tak tam parkuje, a může přejíždět po městě. Například může stát ve fialovém režimu u Billy, pak přejet ke hřbitovu a pořád platí jen 50 korun za 13 hodin,“ popsal primátor Petr Ryška (ODS + KDU-ČSL). Jediné omezení je, že nepůjde kombinovat oblasti v centru a mimo centrum, tam jsou totiž odlišné ceny i v rámci jedné barvy.
Další novinkou bude možnost zakoupení si rezidentního parkování na dva roky, dosud to byl jen rok. „Až se bude blížit konec, lidé dostanou upozornění. Delší dobu není dobré dělat, protože těch změn v bydlištích nebo v autech je pak příliš mnoho,“ vysvětlil primátor s tím, že lidé obvykle změny nahlásí, až když komunikují s úřadem ohledně vydání parkovací karty. Modré zóny se aktuálně týkají zhruba čtvrtiny obyvatel města.
Dvakrát více volných parkovacích hodin pak budou mít možnost čerpat rezidenti nad 65 let a tělesně postižení, kteří nemají auto. Tito lidé totiž často potřebují, aby se o ně někdo staral a 200 hodin bylo málo. „Myslím že 400 hodin na rok zajišťuje, že jsou děti schopni se o své rodiče postarat, je to 8 hodin parkování týdně,“ uvažoval nahlas Ryška.
Tento systém funguje jednoduše - majitel volných parkovacích hodin online zadá dobu parkování a SPZ auta, které bude čerpat tyto hodiny, a monitorovací auto mu pokutu nepošle. „Využívání volných hodin letí nahoru, nicméně stále v tomto systému stojí ve městě asi 1,4 procenta zaparkovaných aut,“ sdělil Ryška.
Na jaře se chce radnice věnovat zejména dohánění restů v lokalitách u hřbitova a Sídliště I. Dojde také k rozšíření modrých zón do ulic Mostecká, Křižíkova a U Větrníku. Konkrétně v Mostecké si v minulosti stěžovali sportovci, že nemají kde zaparkovat, když jdou hrát tenis, město tam proto dalo parkování na 3 hodiny na kotouč. To si ale zase stěžovali místní, chtěli fialovou zónu. Ta tam bude, dvě hodiny budou zdarma, ostatní to budou mít za 1200 korun ročně.
V září pak vzniknou modré zóny v jižní části města, kterou Jihlavané nazývají Slunce, jinými slovy půjde o ulice Polní, Nad Plovárnou, Lidickou kolonii a okolí. Celkem tam žije kolem pěti tisíc lidí. „Končit tím nebudeme, protože v oblastech Březinek, Bedřichova, Královského vršku bude potřeba rozšíření parkovacího systému a někteří lidé po tom už volají,“ řekl primátor k budoucnosti.
Pondělí, 15. dubna 2024, 07:05
Jihlava začne již brzy rozšiřovat modré zóny. Ve vedení města ví o různých kuriózních situacích, které s parkováním souvisí. Některé jsou k pousmání, nad jinými ale zůstává rozum stát. Společná je nechuť seznámit se s novými pravidly.
Za minulý rok se na parkování vybralo 32 milionů, investice do úprav byly ale ještě vyšší, kolem šestatřiceti milionů. Jihlava je třetí město po Praze a Brně, které má systém parkování automatizovaný „Ale tam na to dávají částky, které jsou úplně jinde, tady se udělal v pár lidech obrovský kus práce, to si málokdo dovede představit,“ prohlásil Ryška.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.