Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Středa 13. listopadu 2024  |  Svátek má Tibor
Bez reklam

Projektování vysokorychlostní trati přes Vysočinu bude stát 579 milionů

Správa železnic zaplatí za projekt vysokorychlostní trati (VRT) mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší 579 milionů korun, vybrala jeho zhotovitele. Víc než 80 kilometrů dlouhý úsek přes Vysočinu bude zásadní pro napojení centra tohoto kraje na systém vysokorychlostních tratí mezi Prahou, Brnem a Ostravou, sdělila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Podle správy tak má svého projektanta poslední úsek VRT mezi Prahou a Brnem.

Na projektu VRT přes Vysočinu se bude podílet konsorcium firem Sudop Praha, Egis Rail, Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha. Při hodnocení zakázky byly podle Správy železnic uplatněné přístupy, které pomáhají vybrat dodavatele na základě jejich výkonu, nejen podle nejnižší ceny.

Projektanti se zaměří na vedení trati a na hledání nejlepšího řešení, jak ji začlenit do krajiny, uvedl Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy VRT Správy železnic. „Zakázka zahrnuje také připojení centra Jihlavy na vysokorychlostní trať, zapracování technického návrhu budoucího terminálu Jihlava VRT a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Křižanova," řekl ředitel. Možný dopad těchto záměrů na okolí se v procesu EIA bude posuzovat samostatně.

Napojení Jihlavy na VRT zahrnuje rozšíření stanice Jihlava město o nové nástupiště a stavbu spojovacích kolejí, které umožní přímý vjezd vlaků bez nutnosti změny směru jízdy. Vlaky by se pak měly dostat z Jihlavy do Prahy asi za 50 minut, jízda do Brna by měla trvat okolo 40 minut, uvedla Správa železnic.

Na nové železnici budou kromě nejrychlejších expresů s rychlostí 320 kilometrů v hodině jezdit také další vlaky, které obslouží menší města po trase. Umožní to propojení vysokorychlostní a současné železnice. Podrobnosti jsou na webu Správy železnic.

Délku příprav nových tratí v Česku podle říjnového vyjádření ministerstva dopravy významně ovlivňují krajská zastupitelstva, která například rozhodují o aktualizaci zásad územního rozvoje. Kraje podle ministerstva o VRT rozhodují i několik let. V budoucnu by se ale měla schvalování staveb urychlit.

„Stále platí, že do deseti let se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť, k čemuž jsme se jako členská země EU zavázali," uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po jednání vlády 10. října, na níž informoval o aktuálním stavu projektu rychlých spojení.

Hodnocení článku je 48 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky ČR, železnice, stavby, Správa železnic, Vysočina

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Projektování vysokorychlostní trati přes Vysočinu bude stát 579 milionů | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.