Na hlavní silnici 23 mezi Třebíčí a městysem Vladislav dnes začaly stavební stroje odstraňovat vrstvy vozovky v místech poškozených při zářijových povodních. Sesuvy svahu tam jsou v délce okolo 35 metrů. Silnice je zavřená, objízdná trasa vede přes Číměř. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně předpokládalo, že práce začnou zjara. Vzhledem k dobrému počasí se rozhodlo opravovat bez odkladu.
„Věříme, že na konci listopadu se zde již bude jezdit," řekl Aleš Kratina, ředitel jihlavské správy ŘSD. Závažné závady byly na dvou místech silnice 23 zjištěné 15. září. Auta tam pak projížděla kyvadlově, úplná uzavírka je od tohoto týdne. Poškozené úseky opraví firma Skanska za 2,1 milionu korun bez DPH.
Silnice I/23 vede z Třebíče na Náměšť nad Oslavou a dál k Brnu. V opravovaném úseku projíždí podle posledního sčítání denně asi 11.000 vozidel, pětina je nákladních. ŘSD tam v nejbližších letech chystá větší stavební zásah.
„Stojíme na jednom z nejhorších úseků silnic první třídy na Vysočině, vzhledem k intenzitě (dopravy)," uvedl Kratina. Podotkl, že při rozšiřování silnice v 70. letech narazili stavbaři na složitý terén. Při chystané rekonstrukci by mělo být postaveno celkem půl kilometru zárubních a opěrných zdí. Osazené budou také protihlukové zábrany. „Věříme, že ta silnice bude potom daleko bezpečnější, než je doposud," řekl Kratina. Hlavní stavební práce jsou naplánované na rok 2027.
ℹ️Na silnici I/23 v úseku Třebíč - Vladislav jsme právě zahájili sanaci dvou sesuvů svahů pod vozovkou po zářijových vydatných a trvalých srážkách. Práce stanovené harmonogramem na přibližně tři týdny provází úplná uzavírka. Více zde:https://t.co/9rw0Kkmase???? pic.twitter.com/2OJhXWe65n
— ŘSD Kraj Vysočina (@RSD_Vysocina) November 5, 2024
Stavbaři teď opraví dvě místa se sesuvem. Řidiči při jízdě poškození na silnici neviděli. „Možná měli pocit, že jsme příliš opatrní a že jim příliš komplikujeme život," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Pokud by ale ke kraji najel těžší náklad, hrozilo prolomení krajnice, pod níž je svah. „Jsme v těsné blízkosti železnice, to nebezpečí tady bylo enormní," řekl.
V kratším úseku způsobily závadu kořeny vyvráceného stromu, které prorostly pod silnici. Ve druhém delším úseku škodilo velké množství dešťové vody, která protekla vrstvami komunikace. Tento úsek je v ochranném pásmu železnice mezi Brnem a Jihlavou.
Po odstranění asfaltu stavbaři bagrem odstraňují konstrukční vrstvy vozovky, aby se dostali až k podloží. Bude vyměněné za takové kamenivo, které umožní částečný průsak vody pod silnicí, aniž by byla poškozená, uvedl Ondřej Šuch z firmy Skanska. V tomto úseku dlouhém asi 25 metrů je pod silnicí zhruba třímetrový svah.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.