V Jihlavě bude městské vlakové nádraží do dvou let přestavěné a bude sloužit jako centrální dopravní terminál. Lidem umožní přestup mezi vlaky, linkovými autobusy a MHD, bude tam parkoviště pro auta a vznikne nové silniční propojení s Havlíčkovou ulicí. Větší část nákladů ponese Správa železnic (SŽ), která za modernizaci stanice dá 1,754 miliardy korun bez daně.
Osobní vlaky ve stanici kvůli přestavbě nebudou zastavovat od nového jízdního řádu Českých drah, který začne platit v prosinci. Stavební práce budou dokončené v polovině roku 2026.
„Ta stavba je už stavbou jednadvacátého století,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Správa přestaví kolejiště i nástupiště a vybuduje novou dvoupodlažní halu pro cestující. Na projektu se podílí město, které upraví prostor před nádražím, kde budou zastávky pro autobusy, MHD i parkoviště pro 68 aut.
Středa, 14. srpna 2024, 07:03
Správa železnic se postará o výstavbu nástupišť a nádražní budovy, město Jihlava upraví prostory před nádražím a postaví silnici. V první etapě tu vedoucí na Havlíčkovu ulici. Dlouho očekávaná výstavba Centrálního dopravního terminálu začíná.
„Pokud chceme veřejnou dopravu dát do takové pozice, že opustíme dopravu individuální, tak musí na sebe navazovat,“ uvedl Svoboda. Připomněl i to, že zahajovaný projekt pamatuje také na budoucí napojení terminálu na chystanou vysokorychlostní trať (VRT), která podle plánu povede kolem Jihlavy. Evropská unie na nynější přestavbu nádraží poskytne SŽ dotaci do 1,265 miliardy korun.
Hlavní vlakové nádraží je v Jihlavě podstatně dál od centra než městská stanice, která se začíná přestavovat. Moderní dopravní terminál a zlepšení železničního spojení posune Jihlavu dopředu, řekl jihlavský primátor Petr Ryška (ODS + KDU-ČSL). „A potom, až se sem udělá závlek VRTky, tak to spojení ať už do Prahy, do Brna nebo třeba i do Vídně, bude krásné a bude to komfortní pro obyvatele Jihlavy“ dodal.
Celkový podíl města na proměně nádraží bude okolo 450 milionů korun včetně DPH, i radnice na ni dostane peníze z EU. Zakázku na stavební práce za 348 milionů korun od města dostalo společenství firem IMOS, Geosan a Metrostav DIZ.
SŽ svou část stavby zadala firmě Skanska. „Podstatnou část stavby máme zpracovanou jako 3D model, poprvé v ČR budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací,“ informoval projektový manažer Ondřej Zedník.
Kvůli modernizaci nádraží bude zbouraná výpravní budova, která byla dokončená v roce 1887. O tři roky později bylo přistavěné druhé patro. V 60. letech minulého století byla otlučena původní fasáda. „Tím bohužel došlo k degradaci této budovy,“ řekl Richard Cila, který se zabývá historií železnice. Proto podle něj nebylo možné zařadit tuto budovu mezi chráněné památky, o což se snažil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.