Na dálnici D1 na Vysočině by měly být brzo osazené značky, které v některých úsecích trvale zakážou nákladním vozidlům předjíždět. Ministerstvu dopravy policie na začátku léta navrhla uplatnit tento zákaz na 33 úsecích českých dálnic. Řekl to policejní prezident Martin Vondrášek při otevření modernizovaného policejního dálničního oddělení ve Velkém Beranově na Jihlavsku. Jde o největší dálniční oddělení v Česku.
„Asi nejenom vás, ale i mě velmi štve, když řidiči nákladních vozidel nedodržují dopravní předpisy a brání plynulosti provozu," řekl Martin Vondrášek k chystanému omezení předjíždění kamionů na dálnicích.
Dálniční oddělení policie České republiky ve Velkém Beranově se stará téměř o 93 kilometrů D1 mezi Prahou a Brnem. Spravuje tak nejdelší dálniční úsek v Česku, kde bývají v zimě kvůli vyšší nadmořské výšce problémy se sjízdností. Předjíždění kamionů policie zatím omezovala jen dočasně při kalamitních situacích, trvalé zákazové značky tam nejsou.
„My jsme vytipovali 13 úseků na Vysočině," řekl novinářům krajský policejní ředitel Miloš Trojánek k plánovanému rozmístění nového značení na D1 v tomto kraji. Jde o místa se stoupáním v kopcích. Stává se, že tam kamiony při předjíždění jedou dlouho vedle sebe a blokují provoz. Když pak v zimě nákladní auta při předjíždění uvíznou, je komunikace neprůjezdná pro techniku údržby. „Já si myslím, že je to otázka maximálně týdnů, kdy by k tomu značení mělo dojít," uvedl.
Na Vysočině je na dálnici pořád nedostatek odpočívek pro nařízené bezpečnostní odstávky kamionů. „Dálnice, která se stavěla v 70. letech nepočítala s takovou intenzitou dopravy," uvedl Trojánek. Kamiony zastavují i v odstavných pruzích a na sjezdech. „Tato činnost není přehlížená, je to každodenní práce policie," řekl.
Úterý, 2. května 2023, 11:11
Řada řidičů si dnes neumí představit život bez dálnice D1. Tato důležitá silniční tepna si dnes připomíná výročí. Přesně před 84 lety, tedy 2. května 1939, byla zahájena stavba dálnice D1 v úseku Praha – Brno – Zlín. Tedy úseku, který prochází i...
V Česku je podle Vondráška formálně 32 dálničních oddělení, šest se buduje. „Velký Beranov dlouhodobě patří mezi oddělení, které si z mého pohledu plní své povinnosti, má to velmi těžké," uvedl policejní prezident. Připomněl i to, že D1 je využívaná pro nelegální migraci na západ Evropy. „Velice intenzivně tady působí cizinecká policie, opravdu se tady kolegové nezastaví," uvedl.
Modernizace zázemí dálničního oddělení u Velkého Beranova stála skoro 66 milionů korun. Stavební práce začaly v prosinci 2020. Původní dvoupodlažní montovanou budovu ze 70. a 80. let minulého století stavbaři přebudovali, odstranili konstrukce z azbestu. Přibyla nová administrativní budova a parkovací dům. Na oddělení jsou i cely pro předběžné zadržení pachatelů. Policisté tam mohou využívat například i tělocvičnu a místa pro přespání mezi směnami.
Služebně je na tomto dálničním oddělení zařazeno 70 policistů, k dispozici mají 20 automobilů, část v civilních barvách a pět motocyklů BMW. Spravují D1 mezi 73,7 kilometru a 166,5 kilometru. Loni se v tomto úseku stalo přes 700 dopravních nehod, zemřeli při nich čtyři lidé. Při letošních nehodách na D1 na Vysočině byla dvě úmrtí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.