Každý rok 1. listopadu, tedy ode dneška, začíná silničářům období zimní údržby. To se týká třeba i Služeb města Jihlavy (SMJ), které v krajském městě zajišťují sjízdnost a schůdnost místních komunikací. Nové povinnosti nastávají třeba i zaměstnancům Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), kteří se starají o silnice I. třídy a také o sjízdnost dálnic.
Jak již zaznělo, zimní údržbu v Jihlavě zajišťují SMJ. Údržba se týká místních komunikací I., II., III. a IV. třídy ve vlastnictví Statutárního města Jihlavy podle schváleného pořadí důležitosti.
K posypu se smí používat písek nebo kamenná drť. Je zakázáno používat popel, škváru, domovní odpad a jiné hmoty znečišťující komunikace nebo ovzduší. „Časové limity k obnově sjízdnosti s výjimkou kalamitních situací jsou stanoveny následovně. Po skončení spadu sněhu nebo vytvoření námrazy musí být komunikace, která je v důležitosti na první místě ošetřena do 4 hodin, komunikace s druhým stupněm důležitosti do 12 hodin a poslední komunikace s třetím stupněm důležitosti musí být ošetřeny nejpozději do 48 hodin,“ jmenuje Martin Málek, mluvčí SMJ.
Pracovníci SMJ udržují zhruba 500 kilometrů místních komunikací I., II., a III. třídy včetně chodníků, které patří do komunikací IV. třídy. „Pracovníci SMJ budou také zajišťovat ruční čištění schodišť, přechodů pro chodce a ostatních ploch. Na tuto práci bude operativně připraveno nastoupit až 25 lidí,“ dodal mluvčí Málek.
Zaměstnanci SMJ udržují sjízdnost a schůdnost komunikací několika způsoby. Mechanicky odklízí sníh, dále provádí posyp chemickými rozmrazovacími látkami či zdrsňovacími materiály. „K tomu odstraňují náledí nebo ujetou sněhovou vrstvu za pomoci chemických rozmrazovacích materiálů. Dále odstraňují sníh a náledí na místních komunikacích IV. třídy a starají se o uskladnění posypových materiálů,“ vyjmenoval Málek.
Ve skladech mají SMJ nachystáno 1100 tun soli, 420 tun písku a 470 tun drti. Materiál na posyp se doplňuje průběžně během období zimní údržby. Všechny posypové materiály jsou uloženy v autoparku Pístov v Telečského ulici, solanka je odebírána ze zásob Krajské správy údržby silnic Jihlava. Dále bylo rozmístěno po Jihlavě už 150 kusů plastových kontejnerů k uskladnění posypového materiálu na ruční posyp.
„V zimním období se sleduje vývoj počasí a je zřízen dispečink údržby místních komunikací. Jeho činnost je zajištěna nepřetržitě 24 hodin denně. Plán zimní údržby je stanoven od 1. listopadu 2022 do 31. března 2023,“ dodává mluvčí SMJ.
Dnešním dnem startuje sezona zimní údržby i na dálnicích a silnicích I. třídy. „Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat v rámci Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) ŘSD 793 našich zaměstnanců. Do připravených směn je zařazeno celkem 662 řidičů a 131 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem,“ upřesnil za ŘSD Martin Buček.
ŘSD musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než tisícovky kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá SSÚD. „Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD,“ vysvětluje Buček.
Kromě zaměstnanců jednotlivých SSÚD leží tento náročný úkol také na specializované technice. ŘSD má k dispozici celkem 201 sypačů. Do terénu je připraveno vyrazit i 58 univerzálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, ty jsou schopné zvládnout i ty největší závěje.
Také každé středisko správy a údržby dálnic má ve svých skladech připravený posypový materiál, konkrétně to je přes 51 tisíc tun soli a solného roztoku. „K nakládání soli do sypačů je připraveno 48 nakladačů,“ dodává Buček s tím, že zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště nepříznivého počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv.
„Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají ve většině případů k dispozici on-line obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar,“ popisuje Martin Buček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.