Počasí dnes12 °C, zítra15 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

FOTO: Provoz na trati mezi Kostelcem a Slavonicemi začal v roce 1898. Podívejte se na vybraná nádraží

Železniční trať Kostelec u Jihlavy – Slavonice, jež má v jízdním řádu pro cestující označení s číslem 227, si v těchto dnech připomíná výročí. Byla totiž zprovozněna 13. srpna 1898. Na této slepé jednokolejné trati, která spojuje Kraj Vysočina s Jihočeským krajem, je celkem 22 zastávek.

Trať 227 odbočuje z celostátní trati 225 (Jihlava – Veselí nad Lužnicí) a obsluhuje města Třešť, Telč, Dačice a Slavonice. Železniční trať, které je 124 let, měří 55,3 kilometru a kromě výchozí stanice na ní nejsou žádné uzly. Z historických důvodů se na ní setkávají dvě staničení – jedno od Kostelce a druhé z protisměru, počítané od rakouské stanice Schwarzenau – která se lámou ve stanici Telč.

Parní léto na Vysočině, zdroj: České dráhy 
Průběh trati 227

- Kostelec u Jihlavy
- Kostelec u Jihlavy masna
- Salavice
- Jezdovice
- Třešť
- Třešť město
- Hodice
- Sedlejov
- Mysliboř
- Telč
- Telč - Staré Město
- Radkov
- Slaviboř
- Velký Pěčín
- Malý Pěčín
-  Dačice
- Dačice město
- Urbaneč
- Peč
- Dolní Bolíkov
- Mutišov
- Slavonice

Trať v minulosti

Vůbec první vlak na trati byl vypraven 13. srpna 1898 v 7:26, šlo o první pravidelný smíšený vlak z Telče do Kostelce. Trať z Telče do Slavonic byla zprovozněna 7. září 1902 a dál do Rakouska (do uzlu Schwarzenau na hlavní trati Vídeň – Gmünd) byla zprovozněna o rok později  - 21. června 1903. Tvořila pak téměř 90 kilometrů dlouhou trať bez odboček, která propojovala českomoravskou transverzální dráhu s drahou císaře Františka Josefa a zajišťovala železniční spojení odlehlým rurálním oblastem západní Moravy a severního Waldviertelu.

Uzavření hranic v roce 1945

Velkým mezníkem bylo 22. květen 1945, kdy došlo k uzavření hranic mezi Československem a Rakouskem, a skončila tak pravidelná doprava v přeshraničním úseku Slavonice – Fratres. Zrušený úsek má dobře zachovaný spodek, vyjma jednoho propadlého propustku, ale je silně zarostlý a jen obtížně průchozí. V roce 2003 byly podniknuty první kroky k obnově trati. Od roku 2006 jsou však prakticky všechna vyjádření rakouské strany k možnosti obnovení někdejší přeshraniční tratě negativní, zejména s odůvodněním vysokými finančními náklady. V roce 2014 byla na bývalém drážním tělese vybudována a otevřena pro provoz cyklostezka v úseku Slavonice – Fratres. 

Trať v budoucnu 

Správa železnic do budoucna plánuje kompletní modernizaci tratě. V jejím rámci má dojít ke zvýšení traťové rychlosti z 50 km/h na 60–80 km/h a kompletní výměně staničního i traťového zabezpečovacího zařízení s možností dálkového řízení provozu.

Na trať 227 navazuje trať číslo 225 Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec – Horní Cerekev – Kostelec u Jihlavy – Jihlava – Dobronín – Havlíčkův Brod. 

Vybraná nádraží na železniční trati 227

Pondělí, 15. srpna 2022, 12:45

Nádraží Telč, foto: České dráhy
Třešť město, foto: Miloš Fiala

Parní léto

Kažrý rok v srpnu se obyvatelé Vysočiny mohou zúčastnit Parního léta. Dobový parní vlak vyráží z Telče přes Dačice do Slavonic. Kromě zážitkových parních jízd čeká na zájemce každý rok i řada doprovodných a kulturních akcí, například přepadení vlaku nebo simulace dopravní nehody vlaku a osobního auta. 

Parní léto na Vysočině, zdroj: České dráhy 

Nejkrásnější nádraží 

V roce 2007 vznikla soutěž o titul Nejkrásnější nádraží ČR jako reakce na smutný stav objektů na železnici. Jako kapky v moři tu byly stanice, kde se personál vzorně staral, nad rámec svých povinností, o prostředí stanic, a díky soutěži se dozvídal, jak veřejnost tuto snahu oceňovala. Soutěž byla poděkováním těmto lidem za péči o svou stanici, tedy o majetek země spravovaný státní organizací Správa železnic.

Roszochy, zdroj: nejnadrazi.cz

Jeden z titulů putoval také na Vysočinu. V roce 2019 zvítězila železniční stanice v Rozsochatci na Žďársku nedaleko Bystřice nad Pernštejnem. V roce 2019 se soutěž konala již potřinácté a zároveň i naposledy. 

Hodnocení článku je 36 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Petr Fiala, Hubert Waguta,František Mrvka, Miloš Fiala, Martin Dvořák, nejnadrazi.cz, cd.cz, krasnecesko.cz, multiweb.cz, hodice.cz, tady.cz | Zdroj wikipedia, Turistické informační centrum Slavonice, České dráhy, Nejkrásnější nádraží

Štítky doprava, vlak, železniční, trať, výročí, historie, nádraží, Kostelec, Slavonice, Jihlava, Kraj Vysočina, Telč, železnice, Dačice, Jihočeský kraj, Třešť, soutěž

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

FOTO: Provoz na trati mezi Kostelcem a Slavonicemi začal v roce 1898. Podívejte se na vybraná nádraží | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.