Železniční trať Kostelec u Jihlavy – Slavonice, jež má v jízdním řádu pro cestující označení s číslem 227, si v těchto dnech připomíná výročí. Byla totiž zprovozněna 13. srpna 1898. Na této slepé jednokolejné trati, která spojuje Kraj Vysočina s Jihočeským krajem, je celkem 22 zastávek.
Trať 227 odbočuje z celostátní trati 225 (Jihlava – Veselí nad Lužnicí) a obsluhuje města Třešť, Telč, Dačice a Slavonice. Železniční trať, které je 124 let, měří 55,3 kilometru a kromě výchozí stanice na ní nejsou žádné uzly. Z historických důvodů se na ní setkávají dvě staničení – jedno od Kostelce a druhé z protisměru, počítané od rakouské stanice Schwarzenau – která se lámou ve stanici Telč.
Vůbec první vlak na trati byl vypraven 13. srpna 1898 v 7:26, šlo o první pravidelný smíšený vlak z Telče do Kostelce. Trať z Telče do Slavonic byla zprovozněna 7. září 1902 a dál do Rakouska (do uzlu Schwarzenau na hlavní trati Vídeň – Gmünd) byla zprovozněna o rok později - 21. června 1903. Tvořila pak téměř 90 kilometrů dlouhou trať bez odboček, která propojovala českomoravskou transverzální dráhu s drahou císaře Františka Josefa a zajišťovala železniční spojení odlehlým rurálním oblastem západní Moravy a severního Waldviertelu.
Velkým mezníkem bylo 22. květen 1945, kdy došlo k uzavření hranic mezi Československem a Rakouskem, a skončila tak pravidelná doprava v přeshraničním úseku Slavonice – Fratres. Zrušený úsek má dobře zachovaný spodek, vyjma jednoho propadlého propustku, ale je silně zarostlý a jen obtížně průchozí. V roce 2003 byly podniknuty první kroky k obnově trati. Od roku 2006 jsou však prakticky všechna vyjádření rakouské strany k možnosti obnovení někdejší přeshraniční tratě negativní, zejména s odůvodněním vysokými finančními náklady. V roce 2014 byla na bývalém drážním tělese vybudována a otevřena pro provoz cyklostezka v úseku Slavonice – Fratres.
Správa železnic do budoucna plánuje kompletní modernizaci tratě. V jejím rámci má dojít ke zvýšení traťové rychlosti z 50 km/h na 60–80 km/h a kompletní výměně staničního i traťového zabezpečovacího zařízení s možností dálkového řízení provozu.
Na trať 227 navazuje trať číslo 225 Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec – Horní Cerekev – Kostelec u Jihlavy – Jihlava – Dobronín – Havlíčkův Brod.
Kažrý rok v srpnu se obyvatelé Vysočiny mohou zúčastnit Parního léta. Dobový parní vlak vyráží z Telče přes Dačice do Slavonic. Kromě zážitkových parních jízd čeká na zájemce každý rok i řada doprovodných a kulturních akcí, například přepadení vlaku nebo simulace dopravní nehody vlaku a osobního auta.
V roce 2007 vznikla soutěž o titul Nejkrásnější nádraží ČR jako reakce na smutný stav objektů na železnici. Jako kapky v moři tu byly stanice, kde se personál vzorně staral, nad rámec svých povinností, o prostředí stanic, a díky soutěži se dozvídal, jak veřejnost tuto snahu oceňovala. Soutěž byla poděkováním těmto lidem za péči o svou stanici, tedy o majetek země spravovaný státní organizací Správa železnic.
Jeden z titulů putoval také na Vysočinu. V roce 2019 zvítězila železniční stanice v Rozsochatci na Žďársku nedaleko Bystřice nad Pernštejnem. V roce 2019 se soutěž konala již potřinácté a zároveň i naposledy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.