pondělí 12. dubna 2021 Julius

Po velkých teplotních výkyvech je třeba opravit výtluky. Nejhorší stav je na silnici I/38

Letošní zima, která byla i na Vysočině ve znamení silných mrazů, kolísání teplot a celkově vyššího úhrnu sněhových i dešťových srážek, se podepsala na stavu komunikací. Těm nevadí ani tak nízké či vysoké teploty, pokud jsou stabilní bez větších výkyvů, jako právě střídání arktických teplot s těmi jarními.

„Důležitým aspektem je právě četnost střídaní teplot, kdy jejich oscilace okolo bodu mrazu vede k častějšímu vytváření poruch ve vozovce. V době oteplení do prasklin, byť sebemenších, proniká voda, která následně v období ochlazení zmrzne a led zvětšením svého objemu narušuje celistvost konstrukčních vrstev komunikace. V důsledku dopravního zatížení, zejména těžkou nákladní dopravou, se pak z malých nerovností stávají výtluky,“ vysvětluje za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Buček.

Kde jsou silnice v nejhorším stavu? 

O náročnosti letošní zimy vypovídají i aktuální čísla. Oproti zimní údržbě v období od 1.11.2019 - 31.1.2020, kdy se na opravu komunikací I. tříd na Vysočině spotřebovalo 3,59 tun studené balené asfaltové směsi, za stejné období aktuální zimní údržby (1.11.2020 -31.1.2021) to je již 10,58 tun. To je téměř třikrát více než v průběhu předchozí zimy, a to nejnáročnější období na opravy prakticky probíhá teď v únoru.

Po oteplení na Vysočině v polovině minulého týdne ŘSD eviduje zvýšený výskyt těchto lokálních poruch v podstatě na všech silnicích I. tříd.

Nejvíce problematický je však v současné době úsek silnice I/38 na průtahu Havlíčkovým Brodem ke křižovatce se silnicí I/34. „Ačkoliv zde pracuje reparační pracovní tým prakticky každodenně a k opravám využívá i noční hodiny, kdy je snížená intenzita provozu, bylo třeba místo označit přenosným dopravním značením omezit zde také rychlost. Dalším místem, na který je třeba řidiče upozornit, je silnice I/38 u Želetavy,“ jmenuje Martin Buček.

Životnost jen na několik hodin 

Komplikací může být to, že v zimním období nejsou v provozu obalovny, a tak jsou pracovníci ŘSD při realizaci těchto oprav závislí nejen ve zvýšené míře na počasí, ale také zejména na studené balené asfaltové směsi. Takto provedené opravy jsou tím pádem provizorní a dočasné.

„Například Intenzivní zatížení těžkou nákladní dopravou může znamenat, a příkladem je silnice I/38, i pouze několikahodinovou životnost těchto oprav. Řidičům se tedy může jevit, že k žádným opravám ani nedochází, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti není,“ dodává Buček.

Na začátku tohoto týdne probíhala oprava výtluků třeba na silnici I/34 mezi Rozkoší a Havlíčkovým Brodem, na silnici I/19 mezi Havlíčkovým Brodem a Ronovem nad Sázavou a na silnici I/38 na průtahu Havlíčkovým Brodem až k dálnici D1, kde pracovníci údržby postupně reagují na zjištěné závady.

„Organizace údržby se tak snaží operativně reagovat na vzniklý stav a zajistit provoz na komunikacích I. tříd bez větších nepříjemností. Současně řidiče žádáme, aby s těmito přechodnými jevy ve stavu komunikací počítali, maximálně je předvídali a přizpůsobili rychlost jízdy dopravně technickému stavu a povaze komunikace,“ vyzývá za ŘSD Martin Buček.

Ohodnoť článek

Foto Ředitelství silnic a dálnic

Štítky výtluky, doprava, oprava, zima, jaro, ŘSD, doprava, silnice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.